torsdag 20 juni 2013

Tag: Bokhyllebingo

Den här taggen hann självdö innan den kom till mig så jag tjuvar den helt enkelt, för det här var riktigt kul. Den verkar i alla fall ha börjat hos BokBeate. Med lite fri tolkning så lyckades jag få ihop en full spelplan.

Hitta en bok vars författare eller titel innehåller bokstaven Z: Blaze av Stephen King
Hitta en klassiker: Dödssynden av Harper Lee
Hitta en bok med en nyckel på omslaget: Identitet Kain av Robert Ludlum
Hitta något i din bokhylla som inte är en bok: De här bookbagarna hänger visserligen utanför hyllan, men i hyllorna finns det inte ens plats för bokstöd

Hitta den äldsta boken i din bokhylla: Det här är svårt, men det kan vara Låt mej få gråta av Cookie Rodriguez, en bok jag fick i skolan i åttan eller nian
Hitta en bok med en tjej på omslaget: Vattenmelonen av Marian Keyes
Hitta en bok som innehåller djur: Den långa flykten av Richard Adams
Hitta en bok med en manlig protagonist: Pansarhjärta av Jo Nesbø, mer man är Harry Hole går det knappast att vara

Hitta en bok med bara ord på omslaget: Osynlig av Paul Auster, om man nu inte räknar strecken som något annat
Hitta en bok med illustrationer: Magiker och glas av Stephen King
Hitta en bok som har guldbokstäver: Bortrövade av Deborah Moggach
Hitta en dagbok (sann eller påhittad): Bridget Jones dagbok av Helen Fielding

Hitta en bok vars författare har ett vanligt namn: Bländverk av Thomas Erikson
Hitta en bok som har en närbild på omslaget: En nästan vanlig man av Dan Buthler & Dag Öhrlund
Hitta en bok som utspelar sig i en tidig tidsperiod: Grottbjörnens folk av Jean M Auel
Hitta en inbunden bok utan sitt skyddsomslag: Hajen av Peter Benchley

Hitta en turkos bok: Häxringarna av Kerstin Ekman
Hitta en bok med stjärnor på omslaget: Född den fjärde juli av Ron Kovic
Hitta en bok som inte är för ungdomar (Young Adult): S/Y Glädjen av Inger Alfvén eller nästan vilken bok som helst i mina hyllor
Hitta en bok vars författare varken är engelsktalande eller svensk: Illiaden som sägs vara berättad av greken Homeros

Eftersom jag själv stulit taggen så vill jag inte skicka den vidare, men om du inte gjort den: Gör det! Det här var fantastiskt roligt.

14 kommentarer:

  1. Roligt att se! Funderade på att göa den i videoformat men har inte blivit så.. än ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul att gräva i hyllorna lite :)

      Radera
  2. Åhh, vilken kul utmaning! Jag funderar på den. Det är lite trist (och svårt...) att göra den nu, när nästan alla mina böcker ligger nedpackade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju nästan omöjligt att göra om böckerna är nerpackade, men kul var det :)

      Radera
  3. Verkligen underhållande, men den måste tagit ett tag att göra! Ska kopiera den och se om jag kan göra något av den någon gång framöver. Jag säger bara, collectorz.com...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har ju också programmet som löser allt. Vete sjutton hur jag hade gjort utan det :)

      Radera
  4. Blaze ska jag nog ta och läsa nån dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en bra bok. Kanske inte en "normal" King, men ändå :)

      Radera
  5. Kul! Den här bingon ska jag göra någon dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tog lite tid, men kul var det :)

      Radera
  6. Jag säger som alla andra, vilket jobba att lägga ner! men kul:) Jag kanske hakar på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är kul att ta till om man har gott om tid någon gång :)

      Radera
  7. Blaze var en riktigt besvikelse tycker jag! Himlarolig utmaning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blaze var en ganska annorlunda King-bok. Även om den inte är en av Kings bästa böcker så tyckte jag den var läsvärd :)

      Bokhyllebingo borde man spela oftare :)

      Radera