söndag 2 juni 2013

En smakebit på søndag: Dataterror

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag brukar inte besöka antikvariat, där jag bodde förut fanns inget, men på ett besök i Malmö vintern 2011 råkade det ligga ett nästan mittemot hotellet där vi bodde. Naturligtvis blev det ett besök där. Och mitt i all röra så var det en bok som liksom stod ut, ropade på mig. Man kan väl säga att jag nästan samlar på Dean Koontz böcker (bland annat) och denna bok som så gärna ville följa med hem är ett av hans tidiga alster, Dataterror (Strike deep) från 1974. Det är oerhört intressant att läsa en bok om dataterror från 1974...

Så här börjar boken:
Lee Ackridge var två kvarter hemifrån då en häftig snöby kastades mot hans ansikte. Snöflingorna smälte på hans hud, och han tittade för första gången den morgonen upp mot den smutsiga himlen över New York City och konstaterade att den var ännu gråare än vanligt. Lågt gående, hotfulla molnmassor rörde sig hela tiden österut och böljade som rökpelare över de mörka byggnadernas tak. Det rörde sig inte om en enstaka snöby utan om början till en riktig snöstorm; ett gastkramande förebud till vinterns riktiga oväder.

34 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt spännande bok! Och verkligen en fin beskrivning av miljön :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känner man snöflingorna :)

      Radera
  2. Ska bli spännande att läsa din recension sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en väldigt snabbläst bok så jag är redan färdig med den nu. Inlägget om den dröjer nog en vecka eller två :)

      Radera
  3. Du har blivit taggad på min blogg :)
    http://boktok73.blogspot.fi/2013/06/tag-sommarlasning.html

    SvaraRadera
  4. Ja, det må være interessant å lese om dette emnet fra en tid som var ganske annerledes datateknisk sett :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var lite orolig, men den käre Koontz har lyckats bra.

      Radera
  5. Jeg tenker at det ikke kan ha vært mye dataterror i 1974? Eller er det en sci-fi for da ville jeg synes den var interessant. Det er alltid morsomt, både i bøker og i film, å se hva de trodde fremtiden kom til å bli. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen sci-fi och faktiskt inte heller speciellt uråldrig. Med väldigt små ändringar så kunde den ha utspelats i dag.

      Radera
  6. Denne boken høres interessant ut! Tusen takk for smakebit og ha en fin søndag videre:)

    SvaraRadera
  7. Har ju nästan inte läst något av Koontz faktiskt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju skrivit betydligt bättre böcker än denna :)

      Radera
  8. Spennende forfatter:) Håper boken faller i smak!
    Ha en fin fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om Koontz tidigare, nu har antingen han börjat skriva sämre eller så har mina krav höjts. Det var i alla fall intressant att läsa en så tidig bok av honom :)

      Radera
  9. Har inte läst något av Koontz men borde helt klart göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan rekommendera de flesta av hans böcker :)

      Radera
  10. Jag samlar också på Koontz och har denna i bokhyllan. Ska bli kul att läsa din recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var förvånansvärt bra för att vara så gammal :)

      Radera
  11. Jag har inte läst något av Dean Koontz, men är väldigt sugen på att läsa nåt av honom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bästa bok jag läst av honom är Väktare, men han har skrivit många bra :)

      Radera
  12. Ja, den her virker veldig interessant.:)

    SvaraRadera
  13. Dataterror 1974 låter ju spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog jag som hade fördomar för den var faktiskt trovärdig även 2013 :)

      Radera
  14. Flott smakebit! Retro-dataterror høres virkelig spennende ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte så avancerat som det låter, men boken var bra i alla fall.

      Radera
  15. Det låter som en riktigt spännande bok :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Jeg begynte å lese litt på nettet for å finne ut når datamaskinee ble tatt i bruk av 'folket i gaten' men fant så mye stoff å lese gjennom at jeg ga opp. Dean Koontz har jeg aldri hørt om. Kos deg med lesningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov var det inte så otroligt att det var "folket på gatan" så utförde det hela :) Amerikanska forskare och militär var väldigt tidiga med nationella nät, så det här var fullständigt trovärdigt :)

      Radera
  17. Jeg liker veldig godt Dean Koontz, høres ut som spennende lesing! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var spännande att läsa en av hans tidigare böcker :)

      Radera