söndag 10 februari 2013

En smakebit på søndag: Grand final i skojarbranschen


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I morse började jag på min allra första bok av Kerstin Ekman, Grand final i skojarbranschen. Den handlar om Lillemor Troj, en känd författare, som plötsligt en dag finner sig läsa ett manuskript om sitt liv. Och det är inte hon som skrivit det.

Smakebiten är från sid 10-11 och där funderar Lillemor över olika tempus.

Men presens är omöjligt i översättningar sa hon. Särskilt på engelska. I anglosaxiska språkområden skyggar dom för det.
     Skyggar för närvaro alltså. För presens är ingenting annat än närvaro. Det var imperfektum Lillemor ville ha, antagligen för att man då har lämnat saker och ting bakom sig och behärskar dem i en berättarform fast som gjutjärn. Ännu värre vore förstås pluskvamperfekt, den gubbiga tempusformen gör man klokast i att lämna ifred. I den blir det förflutna ytterligare skjutet bakåt, det är som att stolpa omkring i mycket avlägsna minnen som blivit färglösa som gamla diapositiv.

40 kommentarer:

  1. Jag skyggar också lite för presens. Ibland är det ett jobbigt tempo att läsa - krävs en skicklig författare för att hantera presens i en text!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om författaren kan sin sak så gillar jag nog presens mer än imperfekt. Jag tycker det blir mer fart då :)

      Radera
  2. Jag har också en förkärlek för imperfekt framför presens;-) Den här boken hoppas jag läsa under 2013.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att de flesta, utom jag, gillar imperfekt mer :)

      Radera
  3. Denne boken er jeg litt nysgjerrig på og noterer den bak øret. Har ikke lest noe av forfatteren før. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min första bok av Kerstin Ekman så det är ju extra spännande.

      Radera
  4. Svar
    1. Jag tyckte jättemycket om just det stycket :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Den här boken funderar jag på att läsa ... Men jag vill nog hellre prioritera de böcker av av Kerstin Ekman som jag redan har och inte heller har läst. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, av vad jag läst hittills så är det nog bättre att välja något annat.

      Radera
  6. He, he - sjov måte å benytte grammatikk på i en fortelling : )
    Kunne tenke meg å lese denne - på svensk : )

    Takk for rolig smakebit : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en av väldigt få människor som gillar grammatik så det där blev snabbt ett favoritstycke :)

      Radera
  7. Den fant jeg ikke på norsk. Men den kunne jeg tenk å lese. At det står at boken er skrevet en en "en kvinna hon känner väl och som vill bli erkänd som författare. De har aldrig blivit vänner…", her kan det være litt av hvert. Har bare lest Hendelser ved et vann av henne. Takk for smakebiten og god søndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar finnas på norska, Grand finale i svindlerbransjen; roman (ISBN 9788203217463). Jag har nog inte riktigt kommit in i den än.

      Radera
  8. Har ikke lest noe av denne forfatteren, og denne hørtes jo veldig spennende ut:) Takk for boktips og smakebit!:) Ha en fin fin søndag!:)

    SvaraRadera
  9. Denne boken av Kerstin Ekman har jeg ikke hørt om, så takk for smakebiten og lesetips! Ha en fin søndag videre :)

    SvaraRadera
  10. Denne har jeg ikke hørt om faktisk! :) Men du greide å fange oppmerksomheten min! Skal definitivt ha denne i tankene på neste bokshopping ;) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  11. Har lest Kerstin Ekman for lenge siden....Hekseringene.. Fin søndag til deg.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häxringarna har jag stående i hyllan, men jag valde att läsa Grand final... i stället för jag skulle ha den till utmaningen Böcker om böcker.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Jag älskar Kerstin Ekman men har inte läst denna ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte detta är en bra bok att börja bekantskapen med, i alla fall inte än så länge.

      Radera
  13. Kul citat, men boken gav jag upp efter bara ca 50 sidor. Jag kom aldrig in i den och tyckte att den var väldigt omständlig. Kanske bara låg fel i tiden, vad gillar du så här långt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omständlig är ett väldigt bra och passande ord. Jag läser den som e-bok också och då syns det inte när man hoppar från manuset tillbaka till nutid. Det gör det extra jobbigt.

      Radera
  14. Ja men vilken gulliga framsida med, har funderat på att läsa den någon gång.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se vad jag tycker när jag läst ut den, men just nu kan jag nog inte rekommendera den.

      Radera
  15. Flott og annerledes smakebit!! Og bokomslaget var jo bare helt nydelig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt, jag har inte ens tänkt på omslaget, men jag är inte så glad i änglar :)

      Radera
  16. Tack för smakbiten. Har funderat på att läsa Kerstin Ekman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu önskar jag att jag valt en annan bok som första Ekman.

      Radera
  17. Men tänk så skärrad man skulle bli om man plötsligt började läsa om sitt eget liv. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore en rejäl överraskning och inte någon speciellt glad sådan :)

      Radera
  18. Takk for smakebiten :) Kerstin Ekman hører ejg mye om for tiden, kanskje jeg må lese noe av henne etterhvert ...
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som svensk skäms jag lite över att jag inte läst något av henne tidigare :)

      Radera
  19. Et manus om sitt eget liv, det hørtes i grunnen ganske så skremmende ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men lite intressant hade det nog varit att läsa om sitt liv :)

      Radera