lördag 3 november 2012

"Svart eko" av Michael Connelly

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 391
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The black echo
Översättare: Eva Larsson
Utmärkelser: -
Serie: Harry Bosch 1
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (första) 1992 (min) 2010
Format: Pocket
Källa: Bokhylla
Utläst: 21 oktober 2012





Första meningen: Pojken kunde inte se i mörkret men det spelade ingen roll.

Baksidetext
Hieronymus "Harry" Bosch är polis i Los Angeles, beryktad för sina okonventionella och ofta hårdföra metoder. I Svart eko är han suspenderad från den centrala mordkommissionen i LA efter en kontroversiell dödsskjutning och får som brottsutredare i Hollywood hand om ett skenbart banalt fall. En uteliggare och missbrukare hittas en morgon död i ett gammalt cementrör vid stadens vattenreservoar. Det visar sig att den döde är en av Harrys krigskamrater, en "tunnelråtta" med uppgift att blåsa ut de underjordiska försvarssystemen under byarna i Vietnam.

Tillsammans med en kvinnlig FBI-agent - och motarbetad av sina egna kollegor - genomför han en utredning som leder tillbaka till Vietnamkriget och det svarta ekot i hans eget inre och in i en korrumperad nutid. Finalen utspelar sig bokstavligen i LA:s undre värld, i nya och gamla tunnlar under jättestaden.

Min kommentar
Det är jobbigt om man, som jag, känner sig tvingad att börja läsa en serie från början eftersom det inte alltid är lätt att hitta den där gamla boken och när man väl fått tag i den och läser, då får man lite problem med att den är just gammal. Detta ska alltså vara allra första boken om Harry Bosch och den är utgiven 1992, vilket gör att man får ställa in sig på pre-mobil/pre-dator mode. Nu är inte detta bokens fel, så klart, men jobbigt är det. En rolig grej är att jag hela tiden medan jag läste såg en svartvit film i huvudet, mina associationer gick till gamla, gamla filmer, typ de med Humphrey Bogart i huvudrollen.

Medan jag läste började jag känna mig smått förvirrad för här var otaliga referenser till något som kallades Dockmakarfallet, som tydligen utspelat sig före Svart eko, men det finns ingen bok. På något sätt kändes det som att jag missat den berättelsen för i det fallet hände en del som påverkar Harry Bosch påtagligt i detta nya fall också.

Jag fick egentligen aldrig någon känsla för någon av karaktärerna. Harry själv är en sur, gammal (nåja, han är bara i 40-årsåldern, men han känns gammal) gubbe, bitter över livets lott och envist stångar han sig vidare trots påtryckningar från alla håll och kanter. Han är en typisk amerikansk hårdkokt snut, inga som helst överraskningar där. Hans kollegor på Interna är så stereotypa så jag nästan mår fysiskt illa. Det finns en enda kvinna med i hela boken och hon är... ja, utan att säga för mycket, manipulativ, intrigant och självklart superläcker.

Petimäter som jag är så måste jag ju klaga på ett otroligt banalt och enkelt slarvfel. Boken är indelad i kapitel som består av dagar, kan man säga och här kan man hitta söndag 26 maj och söndag 27 maj.

Intrigen är lysande och det twistas både hit och dit och jag var nog inte den skyldige på spåren förrän mot slutet. Ändå var vissa delar förutsägbara. Det gjorde nu inte så mycket, det var ändå spännande. Naturligtvis ska jag nu försöka få tag på andra delen om Harry Bosch.

Boktipsets estimerade betyg var 4.1. Jag ger den 3.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Svart eko: Bokhora, En bok om dagen och I min hylla.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Efter att jag hade läst Poeten av Michael Connelly så var jag frälst. Jag har läst många böcker men inte i någon ordning.. Tyvärr är de senaste böckerna inte alls lika bra som de tidiga, tycker jag i alla fall..

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ny författare brukar i alla fall få två chanser av mig. Såvida det inte handlar om en bok jag avskyr. Just Svart eko tyckte jag var så "vanlig amerikansk deckare" att den inte alls fångade mig, men Harry Bosch ska få en chans till.

      Radera
  2. Intressant! Jag har själv bara läst hans senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kommer jag till de senare så småningom, eller så blir det eventuellt bara någon bok till :)

      Radera