onsdag 17 oktober 2012

"Tusenskönor" av Kristina Ohlsson

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 398
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Utmärkelser: -
Serie: Fredrika Bergman 2
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: (första) 2010 (min) 2010
Format: Inbunden
Källa: Bokhylla
Utläst: 5 oktober 2012




Första meningen: Ängen med sin grönska och sina blommor hade alltid varit hennes.

Baksidetext
Ett äldre prästpar hittas skjutna i sin lägenhet vid Odenplan. Mannen verkar ha tagit livet av sin hustru och därefter sig själv. Ett avskedsbrev förklarar att han inte kunde fortsätta leva efter att hans dotter begått självmord.

Inlåst i en lägenhet väntar Ali på besked. Han har flytt från ett brinnande Irak och hoppas på en ny framtid i Sverige. Det enda hans välgörare kräver är en enkel byteshandel. Och att han tiger om deras uppgörelse.

I Bangkok håller en ung svensk kvinna på att bli avskuren från omvärlden. Någon monterar ner hennes liv, bit för bit. Efterlyst av thailändsk polis tar hon upp jakten på den som försöker ödelägga hennes tillvaro.

Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig an dubbelmordet vid Odenplan. De får snart klart för sig att de står inför någonting långt mer komplicerat än ett självmord som urartat. Vitt skilda händelser som även utspelar sig utanför Sveriges gränser tycks hänga samman utan att de förstår hur. Klockan går och de som vet tiger.

Min kommentar
Det var nästan exakt ett år sedan jag läste den första delen, Askungar, och jag tyckte riktigt mycket om den. Ändå har det tagit så lång tid för mig att ta mig an del två. Nu är den i alla fall läst och även om jag inte tycker den är riktigt lika bra som del ett så är den fortfarande förbaskat spännande.

Det är en oerhört komplicerad historia som berättas för oss där trådarna sprids ut åt många olika håll. Det är så raffinerat att jag började fundera på om det verkligen skulle gå ihop på slutet. Nu när boken är utläst så undrar jag fortfarande litegrann om det verkligen gick ihop. Motiven är lite underliga och inte så trovärdiga och det är ännu lite oklart vem som hade vilket motiv. Det stör mig en aning att människorna som planerat alltihop så minutiöst plötsligt skulle bli så korkade att de vid två olika tillfällen sköt två olika människor med samma vapen. Så dum är inte ens jag. Och jag skulle gärna velat veta mer om den där identitetsstölden, bland annat hur man fick så många personer att plötsligt tappa minnet.

Trots att allt är så komplicerat så blir vissa bitar väldigt förutsägbara och läsaren får hela tiden veta mer än polisen, vilket gör att man tycker att de inte fattar någonting. Ganska orättvist att tänka så, men samtidigt hoppas jag att den "riktiga" polisen är lite mer ifrågasättande vad gäller vittnesmål och liknande, så de inte köper allt rätt av. Jag är tveksam, men jag hoppas.

Jag tycker det är en bra balans mellan polisarbete och privatliv, det känns inte onaturligt när man får information om respektive polis privata problem utan det passar på något sätt in i hela historien. Det finns en del att säga om de olika karaktärerna, men det tänker jag inte göra, bara att de känns väldigt äkta. De har både bra och dåliga sidor.

På nästan 400 sidor så var det egentligen bara ett enda ord som jag reagerade på och det var approcherat. Jag vet att det finns i SAOL, men det finns det många konstiga och inte så "verklighetstrogna" ord där. Jag tycker det mest låter som något man gör med mat... Vad är det för fel på kontaktat?

Nu ska jag försöka att inte låta så lång tid gå innan jag läser tredje delen, som självklart redan finns i hyllan.

Boktipsets estimerade betyg var 3.9. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Tusenskönor: En bok om dagen, Bokbrus och Lotten.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

8 kommentarer:

  1. Jag har både Tusenskönor och Askungar här hemma. Någon gång har jag väl tyckt att de lockar men aldrig orkat läsa dem! Verkar knappt värt det eftersom jag inte orkar med när saker inte riktigt hänger ihop!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Askungar tror jag inte att det var något som jag störde mig på, i alla fall inte i det avseendet :) I Tusenskönor kändes det lite som att det helt enkelt gick för lätt att stjäla någons identitet, men kanske funkar det så i Thailand... Jag tyckte det saknades en förklaring där faktiskt :)

      Radera
  2. Jag måste ha haft en ovanligt okritisk dag när jag läste den, jag tyckte den var otroligt bra. Det var mer jag störde mig på i Askungar har jag för mig:-) Men du gav den ju i alla fall bra betyg;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju bara små bagateller i det stora hela, om det inte är värre än så påverkar det inte betyget nämnvärt :) Jag tyckte ju den var ruggigt spännande.

      Radera
  3. Du har två bra böcker att se fram emot: Änglavakter och Paradisoffer. Vänta inte för länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satsar lite på att läsa färdigt de serier jag följer så förhoppningsvis kommer det inte att dröja ett år innan nästa i alla fall :)

      Radera
  4. Är snart färdig med "Änglavakter", jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ska bli kul att höra vad du tycker sedan :)

      Radera