tisdag 3 juli 2012

Topp tio böcker av Stephen King


I veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) ska man lista tio böcker av en författare. Ni som följer min blogg vet ju redan att när helst jag kan så väljer jag Stephen King. Det var inte helt lätt att plocka ut bara tio stycken av hans alster, eftersom jag oftast älskat det jag läst och jag har läst nästan allt skönlitterärt han gett ut. 57 av hans verk står i min bokhylla och bara den allra senaste är oläst. Så ni förstår själva att detta är i stort sett ett omöjligt uppdrag, men jag har gjort mitt bästa.

1. Christine. En helt vansinnigt otäck berättelse om en ond bil. Strax efter jag läst den så körde jag, ensam, mitt i natten på en skogsväg när plötsligt musiken startade i stereon. Jag höll på att köra i diket. Ni som läst boken vet varför. I alla fall visade det sig att i mitt fall berodde det på att jag kört i ett gupp så bandet (ja, ni som är äldre vet vad det är) hoppade in och startade och inte på en ond bil.

2. Den gröna milen. Egentligen en helt annorlunda bok från King, men ändå inte. Den handlar om några dödsdömda fångar som väntar på att dö. Bara lite, lite övernaturligt och fantastiskt bra.

3. Död zon. Den allra första King-bok jag läste. Om en ung kille som har allt, men råkar ut för en bilolycka och ligger i koma i fem år. När han vaknar igen blir hans liv helt annorlunda, han kan nämligen se glimtar ur människors liv. Efter jag läst denna var jag King-frälst.

4. Jurtjyrkogården. En riktig skräckis. Handlar om en lite speciell djurkyrkogård där den man begravt vaknar till liv igen. På sätt och vis. Vansinnigt otäck, speciellt som vi hade en liten kattkyrkogård på tomten.

5. Pestens tid. En "influensa" slår ut större delen av befolkningen. De överlevande bildar två samhällen och resten är en kamp mellan det goda och det onda. Den bästa bok jag någonsin läst. Än så länge. Och det är nästan 30 år sedan jag läste den.

6. Varsel. Ett ondskefullt hotell som försöker "stjäla" sonen i familjen, eftersom han har lite speciella egenskaper. Den enda bok jag egentligen sträckläst, till och med på toaletten fick den följa med.

7. Det mörka tornet. Jag fuskar och tar med hela serien på sju (numera åtta) böcker. Ett mastodontverk om en man som försöker rädda världen. Här finns mängder av referenser till bland annat Pestens tid och till och med King själv figurerar här. Första boken skrev han när han bara var 19 år. Det kan vara lite segt i de första böckerna, men jösses vad bra detta är.

8. Under kupolen. Ett tag funderade jag på att göra slut med King, det var då när han mest skrev bara konstigt. Tack och lov gjorde jag aldrig verklighet av det, för här är han tillbaka i högform igen. Vad händer egentligen när en stad/by blir helt isolerad och inte har någon som helst kontakt med yttervärlden? En vansinnigt skrämmande berättelse.

9. Staden som försvann. En vampyrbok som jag faktiskt älskar. En liten idyll som plötsligt drabbas av Ondskan.

10. Lida. Den här var så hemsk så jag knappt klarade att läsa den. En fanatisk läsare kidnappar sin favoritförfattare och utsätter honom för allehanda hemskheter.

14 kommentarer:

  1. Jag har ju sett en del filmer som bygger på Kings böcker men som sagt aldrig läst något av honom. Jag har bland annat Signal av honom hemma. Har du läst den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Signal har jag läst. Jag har fattat det som att många inte alls gillar den, men jag tyckte den var lysande. För mig var den ett tecken på att King var på väg tillbaka till sitt gamla jag. Det kan vara så att det är tack vare den här boken som jag inte är beroende av min mobil :)

      Radera
  2. Åh vilken underbar King-djupdykning :D Jag ser att jag har massor kvar att läsa, har bara läst Salem's Lot av de du räknar upp. Tänkte vänta till hösten och mörkret kommer men då blir det nog Pestens tid först och främst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt riktigt svårt att bara välja tio. Jag hade lätt kunna ta ut tio, ja till och med tjugo till, lika bra :)

      Radera
  3. Christine och Under kupolen står och väntar på mig i bokhyllan, tillsammans med några andra King-böcker :).Men en King-bok jag tror jag aldrig kommer våga läsa är Jurtjyrkogården, jag såg filmen när jag var yngre och kunde inte sova på flera nätter så jag har varit feg med boken ändå sedan dess :P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har bra läsning framför dig :)

      Jurtjyrkogården läste jag innan jag såg filmen och tja, det var ju som det brukar, boken är läskigare. Även om filmen skrämde mig rejält också :)

      Radera
  4. Älskade Jurtjyrkogården när jag var yngre, typ i tonåren, så blir alldeles nostalgisk när jag tänker på den. Har läst en hel del andra King böcker med, och sett flera filmatiseringar, vilka jag för det mesta älskar (Stand by me, Shawshanks redemption) eller inte gillar alls (Drömfångare).

    Har inte läst King på väldans många år nu, senaste var nog när Hjärtan i Atlantis kom ut. Men Under kupolen låter onekligen intressant, får nog ta och kolla upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nog sett de flesta filmatiseringar som gjorts på Kings böcker och Stand by me och Shawshank redemption är ju riktiga höjdare.

      Jag kan verkligen rekommendera Under kupolen, den var fullständigt lysande och fick bara lite poängavdrag för slutet. Som ju så ofta händer med King :)

      Radera
  5. Lida, Död Zon och Den gröna milen tillhör mina topp tio av Stephen King :) Jurtjyrkogården läste jag någon semester (tycker personligen att Stephen King är rätt bra sommarläsning) och blev väldigt nervig av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del passar King när som helst och var som helst. Men det kan vara för otäckt, ibland, den mörka årstiden :)

      Radera
  6. För mig är det Det och novellen Stand by me som jag bäst kommer ihåg. Fast det var ett tag sen. Kanske man borde återknyta bekantskapen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, självklart ska du det. Alla borde läsa mer King :)

      Radera
  7. Jeg har faktisk kun lest en bok av King, nemlig The Long Walk, en av de skrevet under pseudonymet Richard Bachman. Har som mål i år å endelig få lest mer av han, så dette var en god liste:-) har også sett flere filmatiseringer av bøkene hans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The long walk fick nästan vara med på den här listan, den tyckte jag jättemycket om.

      Radera