måndag 2 juli 2012

Tematrio - Vatten

Vatten, vatten, vatten, vare sig det är i ansamlingar eller kommer uppifrån. Kanske beror det på allt regn, för veckans uppdrag i Lyrans Tematrio är: Berätta om tre böcker som utspelar sig vid vatten!

Det var riktigt svårt att bara ta ut tre stycken böcker som har med vatten att göra, jag har tydligen massor av dem. Och bra är de allihop också. Det blir i alla fall en liten blandning, två som handlar om vatten och en som har vatten i titeln. Två som är lästa och en som är oläst.

1. Vattenmelonen av Marian Keyes. Första delen i serien om systrarna Walsh. Claire blir lämnad av sin man samma dag som hon föder deras barn, hon flyr hem till sin familj och ägnar sig åt självömkan ett tag. Tills tanken på hämnd vaknar, när hennes man plötsligt hör av sig. Ångerfull. En av de roligaste böcker jag läst.

2. Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Här får jag helt enkelt lita på andra, att den har med vatten att göra för jag har inte läst den. Bara läst om den. Jag har hört att den ska vara väldigt otäck.

3. S/Y Glädjen av Inger Alfvén. Annika och Klas har drabbats av en sorg som ingen av dem kommer igenom. I en önskan om flykt köper de en begagnad segelbåt, S/Y Glädjen, för att segla jorden runt. Glädjen har en märklig historia: Förre ägaren Herbert Skog och hans son omkom under oklara omständigheter i en storm på Biskayabukten. Annika blir som besatt och vill ta reda på vad som egentligen hände. Undersökningen kulminerar när Annika och Klas startar en segling i familjen Skogs kölvatten. Otroligt tragisk berättelse.

16 kommentarer:

  1. Vattenmelon har jag tänkt läsa så många gånger men som med så många andra böcker blir det aldrig av. Jag blev lite sugen på den igen nu när du skrev om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt det var den första chick-lit jag någonsin läst och det var en angenäm upplevelse :)

      Radera
  2. Vattenmelonen är den enda av dina boktips som jag läst.Den är så kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland önskar jag att det inte fanns så många nya böcker att läsa, så jag i stället kunde ägna mig åt omläsning av sådana här guldkorn i stället.

      Radera
  3. Måtte notere ned "Vattenmelonen" for den fikk jeg lyst å lese:) Takk for tips og ha en herlig mandag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske var det för att jag var ovan vid hela genren, men jag tyckte den var riktigt bra :)

      Radera
  4. "Vattenmelonen" var bra! :) och apropå vatten ska Jennifer Laucks "Som stilla vatten" vara riktigt bra har jag hört! Den har jag som hyllvärmare just nu, men jag ska försöka läsa den inom kort :)

    SvaraRadera
  5. S/Y Glädjen blev jag sugen på nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan jag verkligen rekommendera, men den är sorglig att läsa.

      Radera
  6. Vattenmelonen läste jag för ganska många år sedan, men tyckte nog att den var rätt bra. S/Y Glädjen lät väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. S/Y Glädjen lever kvar länge, den är väldigt tragisk men bra.

      Radera
  7. Vattenmelonen är allt det som är bra med chick-lit.

    SvaraRadera
  8. Har faktiskt läst alla tre, s/y Glädjen är en favorit hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade S/Y Glädjen i en sådan där bokbytarhörna på ett vandrarhem när jag var ute och reste. Den var så bra att jag var tvungen att köpa den när jag kom hem. Riktigt bra.

      Radera