tisdag 24 juli 2012

Tematrio - Resor

Frankrikes nationaldag är ju 14 juli och då passar Lyran på att plocka fram lite franska boktips. Uppgiften i veckans Tematrio är: Berätta om tre bra böcker som innehåller resor, gärna av lite mer äventyrlig art.

Oj oj oj, resor är ju ganska vanligt förekommande i böcker, så här finns ju en uppsjö att välja bland. Jag får på något sätt försöka hålla mig till mina traditionella val... en av King, en av Verne...

1. Hela serien Det mörka tornet av Stephen King handlar ju om en resa, både genom tid och rum. Roland av Gilead är den siste revolvermannen, han är på jakt efter mannen i svart, som kan hjälpa honom i sökandet efter Det mörka tornet. Till sin hjälp har Roland sin ka-tet, en grupp av udda människor (och en hundliknande karaktär), som blivit "dragna" från sina respektive tidsepoker. En otroligt spännande serie.

2. En Jules Verne-bok måste ju vara med här också, de flesta han skrev handlar ju om fantastiska resor. Jag väljer En världsomsegling under havet, där två män "råkar" hamna på skrovet på en ubåt och får uppleva Atlantis, jättebläckfiskar och Sydpolen.

3. Shantaram av Gregory David Roberts handlar om en förrymd fånge. Resan går först från Australien till Indien och därifrån vidare till Afgahnistan. Jag har ingen aning om hur mycket i boken som är sant och inte, men i vilket fall är det en ganska spännande historia.

12 kommentarer:

  1. Shantaram har jag inte hört talas om, men det låter som en spännande story.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt spännande, mestadels, men väldigt tjock, så det blir lite segt emellanåt.

      Radera
  2. En världsomsegling under havet har man ju läst, men inte de andra två!

    SvaraRadera
  3. Är verkligen sugen på att läsa Det mörka tornet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen läsvärd och innehåller allt :)

      Radera
  4. *S* Hade tänkt ta En världsomsegling under havet men ändrade mig till slut;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många att välja bland :)

      Radera
  5. Shantaram är en sån där bok som jag hållit i min hand många gånger och ställt tillbaka. Jag är fortfarande inte säker på att den är min kopp te. Den är ju rysligt tjock också. Får se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjocka böcker har jag inte svårt för, däremot är det lite jobbigt med tjocka böcker som inte skulle behöva vara så tjocka. Början och slutet på Shantaram är bra, men mitten däremot är lite segt.

      Radera
  6. Shantaram talade en kollega väldigt varmt om, men även om jag hållit i den flera gånger så kan jag liksom inte tänka mig att läsa den. Det är ju verkligen en riktig tegelsten och sådana har jag som bekant lite svårt för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag har läst den, men jag tror inte jag vill göra om det igen, så jag har all förståelse för alla som inte vill läsa :)

      Radera