tisdag 1 maj 2012

Tematrio - Klassikersommar

Sommaren är bästa tiden att läsa klassiker, tycker Lyran. Gott om tid att ligga i hängmattan och hänge sig åt andra världar. Dags därför att tipsa varandra om det allra bästa litteraturen kan erbjuda, de odödliga klassikerna, i veckans Tematrio. Veckans uppgift: Berätta om tre klassiker ni läst eller har lust att läsa.

Det är något speciellt med gamla, ryska författare. Något slags hat-kärlek blir det ofta, ibland mer hat än kärlek, men aldrig lämnar de mig oberörd. Därför väljer jag ett ryskt tema i dag.

1. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij är en bok som jag tänker på väldigt ofta. Jag plågade mig igenom den när jag gick i gymnasiet och jag avskydde den av hela mitt hjärta. Till att börja med. Sedan hände något. Och nu är den en ständig mental följeslagare.

2. Ett riktigt mastodontverk är Krig och fred av Lev Tolstoj och det slukade jag verkligen. Någon gång när jag har gott om tid så kan det vara läge för omläsning, eller så låter jag den vara kvar i minnet som den är; fullständigt lysande. Min favorit bland gamla, ryska verk.

3. Lev Tolstoj får vara med en gång till, med sin Anna Karenina, även det ett mastodontverk. Denna har inte satt fullt så djupa spår, men jag är glad att jag läst den.

12 kommentarer:

  1. Brott och Straff borde jag läsa känner jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju väldigt speciell och jag var helt oförberedd på det när jag läste den, men den har satt väldigt djupa spår. Både postitivt och negativt :)

      Radera
  2. Jag önskar så att jag gillade de ryska klassiska författarna, men det är något med alla namnbyten som gör mig frustrerad. Brott och straff är ändå helt OK, särskilt första halvan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ryska namnen är onekligen förvirrande, jag tror jag brukar tänka på "fadersdelen" som ett mellannamn :)

      Radera
  3. Vilken fin blogg du har, jättefint. Här ska jag hälsa på igen.
    Brott och straff läste jag också i gymnasiet, men kommer inte ihåg så mycket, kanske dags att läsa om.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag minns den väldigt tydligt, mest för att jag avskydde den så mycket. Och att det sedan förbyttes i fascination :)

      Radera
  4. Brott och straff är tyvärr den enda jag läst, Anna K kämpar jag med då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krig och fred är min absoluta favorit. Jag kunde bara inte sluta läsa.

      Radera
  5. Ryska författare är ju verkligen Klassiker! Vi läste flera verk i gymnasiet, det var obligatoriskt. Men sen dess tror jag inte jag läst något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att det inte fanns så många nya böcker att läsa, det känns som att jag skulle vilja läsa om några av de där klassikerna :)

      Radera
  6. Svar
    1. Visst är de :) Det ryska verkar i alla fall tilltala mig.

      Radera