måndag 16 april 2018

Film: Blade runner (1982)

Titel: Blade runner
Originaltitel: Blade runner
Genre: Science fiction
Regissör: Ridley Scott
Manus: Hampton Fancher, David Webb Peoples, Philip K. Dick (bok)
Skådespelare: Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Brion James
Utgivningsår: 1982
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 30 mars 2018




Handling
Året är 2019. Mänskligheten har skapat kloner som arbetar på rymdkolonier utanför jorden. Men efter ett blodigt myteri på en av kolonierna förbjuds användandet av kloner och de direktiv ges att de ska förstöras. När några av klonerna kapar ett rymdskepp och beger sig till jorden dyker Rick Deckard upp från framtiden. Deckard tillhör en specialstyrka inom polisen, Blade runner, vars enda uppgift är att förstöra kloner.

Min kommentar
Blade runner är en av de där filmerna som jag med jämna mellanrum fortfarande tänker på efter att ha sett den ett flertal gånger på 80-talet. När det nu, 35 år senare, dyker upp en uppföljare så kände jag att det var dags att se om den.

Jag blir lite förvånad när det enda jag faktiskt kom ihåg från filmen hände i början. Av någon anledning hade jag fått för mig att det hände i slutet. Det är helt omöjligt för mig att inte bli fascinerad av teknologin, eller kanske bristen på den. Filmen utspelar sig 2019 och på 80-talet kändes allt som hände på andra sidan 2000 oförutsägbart och långt in i framtiden. Bilarna, eller snarare fordonen, är fortfarande futuristiska och varenda science fiction har nog använt sig av den idén. Datorerna och telefonerna är dock hopplöst antika.

Stämningen är så suggestiv, atmosfären vibrerar, allt är så mörkt och hopplöst. Det är så otroligt snyggt. Blade runner kan nog vara Ridley Scotts bästa och det var alldeles i början av hans karriär. Vad hände?

Skådespelarinsatserna är riktigt bra, så här spelade man på 80-talet. Små gester, lite minspel och inte alls överdramatiskt som allt är nu. Harrison Ford är så ung och så bra. Sean Young är fantastisk och även om hon nu inte har varit sysslolös sedan Blade runner så blir jag förvånad över att hon gjort så få stora roller. Rutger Hauer är som han brukar och han kommer för evigt att vara förknippad med läskiga roller. Till och med Daryl Hannah är bra.

Jo, den håller än, men förmodligen var den bättre på 80-talet, när den var banbrytande, och då hade den nog fått en femma. Nu, som mer erfaren filmtittare så tycker jag att den saknar något.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 20 396 betyg).
IMDb hade den 8,2 i genomsnitt (beräknat på 577 479 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar