måndag 12 mars 2018

Film: Going in style (2017)

Titel: Going in style
Originaltitel: Going in style
Genre: Komedi
Regissör: Zach Braff
Manus: Theodore Melfi
Skådespelare: Morgan Freeman, Michael Caine, Alan Arkin, Ann-Margret, Matt Dillon
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 96 min
Serie: -
Såg den på Netflix 25 februari 2018





Handling
De gamla kompisarna Willie, Joe och Al bestämmer sig för att ta saken i egna händer när deras pensionsutbetalningar fryser inne. För att kunna betala sina räkningar och hjälpa nära och kära bestämmer de sig för att riskera allt och råna banken som roffat åt sig deras pengar. En remake på "Seniorligan" från 1979.

Min kommentar
Vi hade lite tråkigt när OS var slut och kände att en film kanske skulle ta udden av abstinensen så vi letade upp en komedi på Netflix.

Det här är ju egentligen en deprimerande historia, som tyvärr känns mer och mer möjlig ju närmre jag själv kommer pensionen. Kanske är det därför som jag ändå gillar den. Trots det beklämmande anslaget och det något tunna manuset så är det ändå lite myspysigt och charmigt. Förmodligen är det mycket tack vare de kompetenta skådespelarna.

Morgan Freeman, Michael Caine, Alan Arkin och självaste Ann-Margret har visserligen blivit gamla, men de är precis lika bra som de brukar. Kemin mellan dem är det heller inga fel på. Värmen som strålar ut från dem går inte att missa. Det är liksom inte deras fel att filmen är aningens intetsägande.

En film som är helt utan det unga, vackra folket känns uppfriskande. Paradoxalt nog. Förmodligen hade jag inte alls uppskattat den när jag själv var 20-30 år, men nu tycker jag att den har sina poänger. Jag är dock inte helt nöjd med slutet, det känns på tok för enkelt och hur det än är så tycker jag inte att [spoiler]brott ska löna sig, alldeles oavsett om det är behjärtansvärt eller ej[/spoiler].

Filmen är en härlig liten bagatell som passar alldeles utmärkt en söndagseftermiddag när man bara vill slappa i soffan.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 250 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 52 333 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Komedier kan man aldrig få för många av :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver man bara skratta :)

      Radera
  2. Haha, Morgan Freeman hittar man verkligen i alla typer av filmer numera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar vara ont om jobb för äldre :)

      Radera