tisdag 23 januari 2018

Top Ten Tuesday: Böcker jag verkligen gillade men inte minns mycket av

Tisdag igen och återigen hänger jag på Topp Tio Tisdag som nu har tagits över av (That Artsy Reader Girl). Veckans uppgift är Books I Really Liked but Can’t Remember Anything/Much About.

Det finns åtskilliga sådana och jag gör helt enkelt så att jag väljer från den analoga lista jag skrev 1984. Jag har helt enkelt börjat i toppen av listan och fortsatt tills jag hittat tio.

1. Gå sakta kom tillbaka fort av David Niven. Han var väldigt länge en av mina favoritskådisar och när jag hittade den här boken så var jag bara tvungen att läsa.
2. Agnes Cecilia av Maria Gripe. Maria Gripe slukade jag nästan allt av i min ungdom.
3. Den långa vägen hem av Cynthia Voigt.
4. Världarnas krig av H.G. Wells.
5. Rosemarys baby av Ira Levin.
6. Mot nya världar av Arthur C. Clarke.
7. Hela serien om Karolin (Halvvägs till himlen, Fastersarvet, Uti Stockholm vill jag vara, Glaskronan, Dansa min docka, När var tar sin, Ända till himlen, Hjärtats hem, Så länge kärleken varar, Längtans land) av Gunborgh Wildh.
8. På stranden av Nevil Shute. Den här har jag faktiskt köpt, men jag har ännu inte läst om den.
9. Öster om Eden av John Steinbeck.
10. Serien om Övärlden (Trollkarlen från Övärlden, Gravkamrarna i Atuan, Den yttersta stranden) av Ursula K Le Guin.

6 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dessa men ser att du har tagit med hela serier i beräkningen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså, man får ju ta till lite knep :)

      Radera
  2. minns filmerna Öster om Eden av John Steinbeck och Rosemarys baby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag också. Jag har faktiskt köpt TV-serien Öster om Eden, den älskade jag när den gick på TV :)

      Radera
  3. Åh! Älskade Den långa vägen hem och böckerna som kom efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag verkligen gillade den, men jag minns i stort sett ingenting :)

      Radera