måndag 17 juli 2017

TV-serie: 3% - Säsong 1

Titel: 3%
Originaltitel: 3%
Genre: Science fiction
Skapad av: Pedro Aguilera
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: João Miguel, Bianca Comparato, Michel Gomes, Rodolfo Valente, Vaneza Oliveira
Premiär: 2016-11-25
Produktionsland: Brasilien
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix juli 2017





Handling
I en miserabel framtid är samhället uppdelat i två delar; överflöd och brist. Alla växer upp på brist-sidan, men varje år får alla tjugoåringar chansen att byta sida, och lämna den desperata fattigdomen i inlandets favelor för ett liv på en ö känd som Offshore, där en utvald elit lever i rikedom och fred.

Men bara tre procent av dem klarar de hårda mentala, fysiska och sociala testerna i Processen. En skoningslös urvalsprocess utan vare sig rättvisa eller pardon.

Min kommentar
Nu avverkas den ena Netflix-serien efter den andra och den här lät väldigt spännande. Dessutom är den ju brasiliansk och det är jag helt säker på att jag aldrig har sett någon. Det är väldigt intressant att se något som är fullständigt annorlunda mot det man är van vid. Vad fokus ligger på, till exempel, men framför allt tempot.

Det börjar väldigt lovande. Den grymma Processen är både stressande och orättvis med en hel del moraliska dilemman. Tyvärr så går det hela lite i stå efter några avsnitt och det femte är något av det tristaste jag har sett. Hela den där bakgrundshistorien, eller vad man nu ska kalla det, borde ha klarats av samtidigt med allt det andra. Ett helt avsnitt blev alldeles för tråkigt. Sedan blir det tack och lov bättre igen, men tempot är plågsamt långsamt genom hela säsongen.

Skådespelarna är bra, men även här är de betydligt äldre än vad de ska spela. Av förklarliga skäl så känner jag inte igen någon av dem. När det gäller översättningen så kan jag ju inte uttala mig om den, jag kan inte portugisiska, men det händer att jag funderar på om texten verkligen är korrekt för ibland blir det lite ologiskt. Det känns som ett onödigt orosmoment.

Det som händer skapar en hel del frågor, de flesta får faktiskt svar mot slutet, men en del ologiska saker finns kvar. Som varför de satte på den där svarta massan i stället för ögonbindel. Eller, varför överhuvudtaget ögonbindel? Det var ju inte som att de var på något hemligt ställe. Eller varför de inte helt enkelt tittade bakom örat på folk för att ta reda på om de var "äkta" eller ej. Mer säger jag inte om det.

Jag trodde ju att den här serien skulle handla om samhället, 3% kontra de övriga 97% och motsättningarna dem emellan. I stället handlar hela den här säsongen om själva urvalsprocessen. Kanske kommer vi till det där paradiset i nästa säsong, men jag är tveksam till om vi kommer att se mer.



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 7,6 i genomsnitt (beräknat på 9 212 betyg).
Jag ger säsongen 3,5.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Den här serien verkar inte finnas att köpa.

4 kommentarer:

  1. Hmm, det lät lite intressant kanske ska se den. Men min lista på Netflix är hur lång som helst, så när ska jag få tid att titta på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är klart sevärd, men jag blev lite besviken eftersom den inte handlade om det jag trodde efter att ha läst vad den handlade om :)

      Radera
  2. Jag gillade den verkligen. Läste att det ska bli en säsong till, men vi får väl se om det blir så. Tycker egentligen också att serien fick ett bra avslut som faktiskt räcker. Så är osäker på om jag verkligen behöver/vill ha mer trots att jag tokgillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade att det mesta av det jag suttit och undrat genom alla avsnitt fick förklaringar i sista avsnittet. Dessutom var det väldigt bra förklaringar, vilket ju inte händer speciellt ofta.

      Radera