måndag 7 november 2016

TV-serie: Silicon Valley - Säsong 1

Titel: Silicon Valley - Säsong 1
Originaltitel: Silicon Valley
Genre: Komedi
Skapad av: John Altschuler, Mike Judge, Dave Krinsky
Skådespelare: Thomas Middleditch, T.J. Miller, Zach Woods, Christopher Evan Welch, Kumail Nanjiani
Premiär: 2014-04-06
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på TiVo augusti-oktober 2016





Handling
Silicon Valley utspelar sig i högteknologins guldrusch i nutidens Silicon Valley, där människorna som är mest kvalificerade för framgången är minst kapabla till att hantera den.

Denna komediserie tar med tittaren in i de nystartade teknikföretagens värld och till de socialt missanpassade hackkycklingarna som försöker navigera rätt i dess lukrativa potential. Silicon Valley berättar historien om den tilltagande framgången hos Richard, en inåtvänd dataprogrammerare som bor på ett "Hacker Hostel", en inkubator för nystartade företag, tillsammans med vännerna Big Head, Gilfoyle och Dinesh. De här missanpassade personerna lever under övervakning av Erlich, en dotcom-miljonär som låter dem bo gratis i sitt hem, så länge han får en andel på tio procent i deras projekt. Richard jobbar deltid på ett stort teknikföretag som heter Hooli, och hans obskyra hemsida "Pied Piper" verkar det inte bli något av. Men när en Hooli-höjdare på mellannivå som heter Jared får veta vad sidans unika komprimeringsalgoritm är värd hamnar Richard mitt i ett budgivningskrig mellan Hoolis grundare Gavin Belson och den oberoende riskkapitalisten Peter Gregory.

Min kommentar
Den här serien pratade tydligen sambons kollegor om och eftersom vi båda betraktar oss som, åtminstone, halvnördiga och vi båda är programmerare så borde den ju passa oss perfekt. Det gjorde den inte.

Antingen är vi inte så nördiga som vi tycker (jag ber att få reservera mig) eller så var detta bara för mycket. Det här är extremt nördigt och jag skulle inte tro att det är något för gemene man. Det haglar referenser till programmering, IT-företag, IT-människor och program. De bitarna var väldigt kul.

För det mesta satt jag och var lite förbannad. De här nördarna var nämligen ungefär sådana som de var på film på 80-talet. De var totalt odugliga på alla andra områden. Det blir inte roligt, bara löjligt och plumpt. Speciellt när det görs så kärlekslöst som här, det finns liksom ingen värme och jag känner ingen sympati för dem (motsatsen är Big Bang Theory, där finns det massor av kärlek). Det som räddar hela serien är egentligen de tre sista avsnitten där det blir mycket bättre och faktiskt ganska kul.

Skådespelarna är (nog) okända för mig, men jag tycker de är bra och trovärdiga. Det kan inte vara enkelt att spela sådana roller så man tror på dem. T.J. Miller som Erlich Bachman är ruggigt osympatisk och rent av äcklig. Karaktärern Peter Gregory, spelad av Christopher Evan Welch, är extremt obehaglig. Min favorit är Richard, spelad av Thomas Middleditch, eller möjligtvis Jared, spelad av Zach Woods.

Det som ändå var lite kul var alla referenser och jag kunde se vilka som var förlagor till både Gavin Belson, Peter Gregory och företaget Hooli. Dock var detta lite för överdrivet och vi kommer inte att titta vidare på den här serien.



TV-serier.nu hade säsongen 4,2 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 64 894 betyg).
Jag ger säsongen 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar