måndag 28 november 2016

Film: Stoker

Titel: Stoker
Originaltitel: Stoker
Genre: Thriller
Regissör: Park Chan-wook
Manus: Wentworth Miller
Skådespelare: Mia Wasikowska, Nicole Kidman, Matthew Goode, Jacki Weaver, Dermot Mulroney
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på TiVo 11 november 2016





Handling
Efter att Indias pappa omkommer i en bilolycka kommer hennes farbror Charlie, som hon inte ens visste existerade, för att bo hos henne och hennes labila mamma Evelyn. Strax efter börjar hemska saker att hända och India misstänker att denna mystiske och charmige man har dolda motiv. Men istället för att bli rädd blir denna udda tonårstjej bara mer och mer trollbunden av sin farbror.

Min kommentar
Efter att ha sett flera dåliga filmer på Viaplay så försökte vi med en inspelad den här gången. Det gick faktiskt inget vidare det heller.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig (jag är ganska säker på att genren skräck stod på TiVo:n), men jag trodde i alla fall på en psykologisk thriller. Psykologisk var den, men thriller? Nej, det tycker jag inte. Filmen är varken skräck, thriller eller drama. Jag vet inte vad den är, den är mest bara konstig, skruvad och absurd. Lite pretentiös är den allt också. Den är väldigt vacker, men nästan helt utan substans. Lite som en Apple-pryl; mer form än funktion.

Mia Wasikowska, som vi såg i Maps to the stars för bara någon vecka sedan, gör exakt samma karaktär igen. Hon verkar bara ha ett enda uttryck att visa upp. Nicole Kidman är lika bra som hon brukar. Det som räddar filmen från att vara helt kalkon är Matthew Goode. Jösses vad obehaglig han är. Den blicken skrämde på riktigt.

Det finns egentligen ingen riktig handling och jag blir aldrig intresserad, vare sig av karaktärerna eller hur det skulle gå. Slutet är bara dåligt. Det som ändå kommer att finnas kvar i mitt huvud är den lilla, nästan obetydliga scenen där mamman berättar att pappan tog med dottern på jakt, trots att han avskydde det. Motiveringen var "ibland måste man göra något dåligt för att inte göra något ännu värre". Med facit i hand blir den lilla meningen ordentligt otäck.

Det känns lite som att mitt liv är fyllt av dålig film just nu och jag ger nog snart upp. Jag tror det är dags att börja se om bra filmer.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 264 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 86 095 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Vad trist, jag gillar Nicole Kidman oftast. Ska försöka komma ihåg att skippa den här om den trillar över mig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också gilla Nicole Kidman och det var ju egentligen inte henne jag blev besviken på :)

      Radera