måndag 14 november 2016

Film: The Purge

Titel: The Purge
Originaltitel: The Purge
Genre: Thriller
Regissör: James DeMonaco
Manus: James DeMonaco
Skådespelare: Ethan Hawke, Lena Headey, Max Burkholder, Adelaide Kane, Rhys Wakefield
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 85 min
Serie: -
Såg den på TiVo 30 oktober 2016





Handling
Om du under en enda natt om året kunde begå alla tänkbara brott, utan att detta skulle få några som helst konsekvenser, vad skulle du göra då? Under denna natt kommer en familj att testas i hur långt de är beredda att gå för att skydda sig själva när ondskan utanför tar sig in i deras hem.

Min kommentar
Den här filmen har legat på hårddisken ganska länge. Den har lockat lite, men det kändes ändå som att det kunde vara en kalkonfilm. Idén är ju, minst sagt, kontroversiell. Men en söndag när det är mörkt och trist så passar den ju alldeles utmärkt.

Jag blev faktiskt positivt överraskad av filmen. Inte vet jag om det är meningen, men den sätter igång en hel del funderingar. Som vanligt är det så att de rika köper sig fria, genom att fixa rejäla (nåja) säkerhetsanordningar på sina hus och sedan låsa in sig. De fattiga/hemlösa har inget skydd alls. Huruvida det är trovärdigt att brottsligheten försvinner bara tack vare den här enda natten är inget jag tagit någon som helst hänsyn till.

Naturligtvis går det fel, en av medlemmarna i familjen visar sig ha ett samvete. När en skadad man springer och skriker på hjälp på gatan utanför öppnar h*n gallren och släpper in den okände mannen. Och det är här det börjar bli intressant.

Är alla människor verkligen lika mycket värda för mig personligen? Är jag beredd att offra min familj för att rädda en okänd? Skulle jag överhuvudtaget kunna leva med att skicka ut någon till pöbeln, som bara väntar på att döda? Jag vet ju mitt svar på alla de här frågorna, tyvärr är de inte alls kompatibla sinsemellan.

Ethan Hawke är ju med och han är som vanligt bra. Lite överraskande kände sambon igen Lisa Headey, som spelade hans fru, som Cersei Lannister. Överlag gör alla ett bra jobb. Speciellt den läskige rikemanssonen. Han är väldigt trovärdig.

Jag har ju svårt att förlika mig med själva idén, men jag tycker det är riktigt bra gjort. Tyvärr kanske inte heller speciellt långt bort. Tendensen nu mer verkar ju vara att om man inte kan göra något åt själva brottet så kan man alltid legalisera det. Då sjunker ju kriminaliteten. Jag kan säga så mycket som att personligen så hade jag aldrig litat på säkerhetsanordningar, jag hade stuckit över till Kanada. Eller liknande.

Nu återstår bara att bestämma om man kanske ska se uppföljaren också. Det finns till och med två...



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 1 592 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 146 185 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Ojdå! Jag har haft noll intresse av att se den här, men nu blir jag ju trots allt lite nyfiken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många gånger ratat den här filmen, den låter ju inte alls som något för mig, men när den gick på TV så tyckte jag ju att jag lika gärna kunde spela in den. Jag blev väldigt positivt överraskad. Det var en typisk sådan där film där jag hela tiden funderar över vad jag själv hade gjort :)

      Radera
  2. Säger som föregående talare, har inte alls varit intresserad men nu blev jag nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var oväntat bra, i alla fall när moralfrågorna började dyka upp :)

      Radera
  3. Jag håller med, överraskande bra film. Har hört att tvåan ovanligt nog är bättre, vet dock inte alls hur pålitlig den recensenten är. Men jag kommer se båda uppföljarna med tiden gissar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, ja jag kommer nog att vilja se tvåan i alla fall, men det får nog bli när den kommer på TV. Det känns inte som något jag vill köpa ändå :)

      Radera