lördag 15 december 2018

"I dödens labyrint" av James Dashner

Författare: James Dashner
Titel: I dödens labyrint
Genre: Science fiction
Antal sidor: 358
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The maze runner
Översättare: Ylva Spångberg
Serie: Maze runner 1
Förlag: Bokförlaget Semic
Utgivningsår: (original) 2009 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 2 december 2018




Första meningen: Han började sitt nya liv stående, omgiven av kallt mörker och instängd, dammig luft.

Baksidetext
När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar.

Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt. På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?

Då händer något oväntat - Teresa skickas dit. Hon är den första tjejen någonsin som kommit. Det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Vad betyder det? Kan hon vara till hjälp när de ska försöka ta sig därifrån levande? Och vem vet vilka svar som väntar där ute?

Min kommentar
Maze runner. En bok (och film) som jag har hört väldigt mycket om. När jag hittade den på bokrean 2015 så var den ett självklart köp. Sedan har den stått där och samlat damm. Nu när jag äntligen har läst den så kan jag, som vanligt, inte låta bli att fundera på hur många bra böcker som står olästa i hyllan.

Miljön är fantasieggande. Trots att den egentligen bara består av en glänta och en gigantisk labyrint. En värld som vi upptäcker tillsammans med och samtidigt som Thomas. Ett grepp jag verkligen gillar. Den "inre" miljön (karaktärerna alltså) kan tyckas torftig och grund, men vi snackar här om karaktärer som inte har någon bakgrund. De "äldsta" har funnits i två år. Allt de känner till är labyrinten. Under de förutsättningarna hade inte heller jag haft ett blomstrande inre liv. Det enda som existerar är här, nu och driften att överleva.

Det är en väldigt effektivt berättad historia, som ju ungdomsböcker brukar vara. Och spännande. Ibland andlöst spännande. Vid vissa tillfällen stressläser jag nästan. Drivet framåt finns alltid, jag vill ju liksom veta hur den här världen fungerar. Det är också befriande fritt från romantik. Något annat som inte finns är tjejer (inte på ett bra tag i alla fall), vilket får mig att undra om det verkligen inte fanns några intelligenta flickor i den här världen.

I början är det väldigt mycket jag inte förstår, som varför bry sig om att kartlägga labyrinten om den nu ändrar sig varje natt. Eller hur det kommer sig att de inte går vilse (labyrinten är gigantisk). Framför allt förstår jag inte vad labyrinten går ut på, hur den skulle kunna vara ett givande test. På vadå, liksom? Envishet? Det som kallas Förvandlingen känns oerhört krystat och det där serumet verkade ju inte ens behövas. En del frågor får svar. Andra inte.

Mitt största problem nu är att jag ju bara måste fortsätta läsa trilogin, vilket betyder fler böcker i läskön. Filmen måste jag ju också se, så klart.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets genomsnittsbetyg var 3,5 (beräknat på 255 betyg).
Goodreads hade den 4,03 i genomsnitt (beräknat på 864 896 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om I dödens labyrint: Romeo and Juliet, Bokhyllan och Old adult reads young adult.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Hm. Det var ju väldigt positivt. Jag har ju prioriterat bort den här boken (vi har den, men den är inte min)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var väldigt fantasieggande. Och oviss. Passade mig väldigt bra :)

      Radera
  2. Jag har fortfarande sista delen kvar.. (kommer nog aldrig bli av att jag läser den).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se hur jag gör med läsandet efter att jag har sett första filmen. Kanske blir det så att det blir filmversionerna i stället.

      Radera
  3. Jag har bara sett filmen till den här boken, tänkte läsa serien men insåg sedan att det antagligen aldrig kommer finnas tid till det så gav upp och såg filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända att jag håller mig till filmerna sedan. Det beror på vad jag tycker om första filmen när jag sett den.

      Radera