måndag 14 maj 2018

TV-serie: Salvation - Säsong 1

Titel: Salvation
Originaltitel: Salvation
Genre: Science fiction
Skapad av: Elizabeth Kruger, Craig Shapiro, Matt JL Wheeler
TV-bolag: CBS
Skådespelare: Charlie Rowe, Santiago Cabrera, Jennifer Finnigan, Jacqueline Byers, Ian Anthony Dale
Premiär: 2017-07-12
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 13
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix april-maj 2018




Handling
Liam Cole, en MIT-student upptäcker en asteroid som är på kollisionskurs med jorden. En planet killer. Och den är ungefär ett halvår bort. Efter att hans professor försvunnit utan spår går han till miljardären Darius Tanz med sin information. Tanz och Liam går till regeringen och finner till sin förvåning att regeringen redan är medvetna om asteroiden och jobbar på problemet. Tanz känner sig inte bekväm med att överlämna mänsklighetens framtid till regeringen, med Liams hjälp försöker han utveckla en lösning för att rädda jorden. Ingen av dem räknar med att det finns andra intressenter i frågan.

Min kommentar
Det finns ju inte mycket som lockar mig lika mycket som en TV-serie/film som handlar om asteroider som är på väg att krocka med jorden. Om asteroiden i fråga dessutom är av dimensionen planet killer så kan nog inte mycket hindra mig från att se den.

De första avsnitten är kanonbra, precis som jag vill ha det. Sedan blir det av någon anledning mer politik än katastrof och där tappar de mig. Inte för att det här scenariot på något sätt skulle vara otänkbart utan för att jag ville ha en katastroffilm och istället blev det något helt annat. Jag tycker ju att det här med problemet med asteroiden som är på väg att utplåna jorden glöms bort lite, det hamnar i skymundan. Hur nu det är möjligt. Den ena tråden/sidohistorien/tvisten efter den andra dyker upp och det blir helt enkelt för mycket av allt.

Jag vet inte om jag egentligen gillar någon av karaktärerna, vilket kanske beror på att jag känner mig osäker på deras eventuella agenda. En av de jag inte tål är i alla fall den näpsiga journalisten. Nej, man måste inte skriva allt man vet. Föreställ dig vad större delen av mänskligheten skulle ta sig till om de fick veta att jorden skulle gå under om ett halvår.

En av mina funderingar är om inte asteroiden snart borde vara så nära att astronomer ser den. Det kan ju omöjligt bara vara USA som tittar upp i himlen. Mitt stora problem med serien är i alla fall att jag var helt säker på att det bara skulle vara en säsong. Att allt skulle lösas, eller inte, på de här tretton avsnitten. Men nej, när säsongen slutar så har det bara gått typ femtio dagar. I den här takten så kan man ju dra ut på det här i tre säsonger till. Det tror jag faktiskt inte att jag orkar.

Att skriva någon sorts sammanfattning av säsongsavslutningen är hart när omöjligt, men jag gör ett försök. [spoiler]Den döda presidenten är inte alls död, utan Harris hjälper henne att återta makten. Den nu avsatte presidenten binds fast på en stol. I en slutscen så får man se en tom stol.

Darius Tanz skickar sina 160 överlevare till bunkern vid Mars-raketen. Själv får han inte följa med. Han ska vara kvar på utsidan och försöka hitta en lösning på asteroidproblemet, som har visat sig ha en kärna av järn och därför inte kan påverkas av den där manicken de har uppfunnit. Liam, som skulle vara i bunkern, kommer på en lösning och rusar ut till Darius.

Och det här med att Liams okända föräldrar kommer på tal, det måste väl ändå betyda något? Jag har ju så klart en teori...
[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,5 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 7,0 i genomsnitt (beräknat på 7 942 betyg).
Jag ger säsongen 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien verkar inte gå att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar