söndag 20 maj 2018

Smakebit på søndag: Tyst väntan

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag hade önskat mig en lugn och skön helg, med mycket tid för läsning. Så har det hittills inte blivit och det lär inte bli det i dag heller. Men det kunde ha varit värre.

Igår morse började jag äntligen läsa Tyst väntan av Liz Nugent, en bok som har lockat mig länge. Jag har ju inte kommit så långt, men den verkar helt okej.

Min smakebit är från sida 83.
All press började till slut tära på Andrew, förmodar jag. Det var ansträngt mellan oss, minst sagt. Jag var van vid att vara den som blev omhändertagen, men nu kunde jag komma på honom med att gråta i duschen, och han var tystlåten i dagar i sträck. Han slutade helt upp med att träffa folk, sjukskrev sig och stannade kvar i sängen. Jag försökte övertala honom att söka läkare, men han sa att han var rädd för vad han skulle kunna säga. Han ville inte vara i närheten av mig. En kväll upptäckte jag att han hade gått och lagt sig i ett av gästrummen.
    "Vad håller du på med?"
    "Jag vill inte dela säng med dig längre."
    "Men älskling, varför? Vad har jag gjort?"
    Han såg så uttröttad ut. "Ingenting. Du skötte allting väldigt bra. Jag avskyr bara att du kunde göra det."

30 kommentarer:

  1. intressant smakbit, vi får besök men bara trevligt.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten den ligger i min läshög och nu blev jag nyfiken.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Jag blir nyfiken. Gillar omslaget.

    SvaraRadera
  4. Det er fint å begynne på en bok man har hatt lyst til å lese lenge. Jeg hadde det slik før jeg begynte på Margaret Atwoods bøker. Det fint med forventning :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om förväntningarna infrias så är det ännu bättre :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten - den gjorde mig nyfiken på vad som hänt

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara lugn dramatik. Spännande1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte direkt någon action, nej.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Låter som en bra bok, gillar omslaget också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappt halvvägs så är den bra :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten, trevlig söndag!

    SvaraRadera
  9. Intressant smakbit, blir nyfiken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är liksom uppbyggd så att man ska bli nyfiken.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Kände inte till den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har inte synts speciellt mycket.

      Radera
  11. det verkar vara en problematisk situation. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dessutom värre än vad det låter :)

      Radera
  12. Det var en smakbit som gör mig nyfiken!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Den låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är inte så dum. Hittills.

      Radera
  14. Underbar förklaring till separat sovrum :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju vad hon har gjort så jag är på hans sida :)

      Radera