lördag 19 maj 2018

"Jordstorm" av Mons Kallentoft

Författare: Mons Kallentoft
Titel: Jordstorm
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 296
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Malin Fors 8
Förlag: Forum
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 april 2018




Första meningen: Maskarna krälar omkring mig.

Baksidetext
En tidig majmorgon hittas en ung man död i ett dike intill Göta kanal. Han är naken, men kroppen bär inga synliga spår av våld och när Malin Fors och hennes kollegor anländer till platsen råder en märklig tystnad. Det är som om alla röster har dämpats.

Mannen identifieras snart som Peder Åkerlund, före detta Sverigedemokrat, utesluten ur partiet på grund av sina rasistiska uttalanden men numera omvänd. Det visar sig att han har blivit mördad. Och när den 16-åriga Nadja Lundin samma kväll anmäls saknad, troligtvis bortförd, finns tecken som tyder på att de båda fallen hänger samman.

Men har offren något gemensamt? Varför har de valts ut? Efterhand börjar Malin Fors inse att de har att göra med någon som leker med polisen, som talar via mord och inte tänker låta sig tystas. Vad är det han eller hon vill säga? Det är bråttom att hitta ett svar. Nadja Lundin kan fortfarande vara vid liv.

Min kommentar
Det tog emot lite att börja på den här, efter förra delen som kanske inte var ett riktigt bottennapp, men som inte heller var speciellt bra. Dock passade den bra in när jag behövde en lite tunnare bok och min relation till Malin Fors verkar ju vara ganska tålig.

Jag tycker Kallentoft har blivit mycket bättre på att skildra dagens samhälle. Tidigare tycker jag att han för det mesta skrev en på näsan vad man skulle tycka, men nu mer känner jag att han klarar till och med känsliga ämnen helt utan pekpinnar. För känsligt ämne är det minst sagt i Jordstorm. Personligen tycker jag inte att någon ska behöva dö för sina åsikter och alla är precis lika mycket värda. Även de som inte tycker som jag. Speciellt glad är jag över att alla "avarter" får vara med och bära lite hundhuvud här.

Malin är lite som Malin brukar vara, men nu har hon vänt sig lite mer utåt. Kanske finns det andra människor i världen som är viktiga. Det som hon råkar ut för i Jordstorm får mig dock att tycka att det snart får vara nog med elände för henne. Det som har stört mig i tidigare böcker är i stort sett borta. De dödas röster får bara göra sig hörda i några få rader, vilket får betraktas som ett stort framsteg. Utredningens röster, som brukar "tala" till Malin är även de tysta. Skönt. Karaktärernas krystade och flummiga tankar finns dock kvar och det funkar inte alls för mig. Det har också börjat en ny chef och det är kul, han verkar vara en helt annan typ av person än den tidigare och han är inte alls så faderlig och beskyddande mot Malin. Det kan bli intressant.

Här finns inga onödiga sidohistorier, allt behövs. Det är bra med böcker utan ordbajseri. De blir så mycket tunnare och roligare att läsa då.

Jag tyckte tempot började ganska långsamt för att sedan öka. De sista 30 sidorna hetsläste jag. Nu är jag återigen glad för att jag har nästa bok i serien redo i hyllan.

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,5 (beräknat på 179 betyg).
Goodreads hade den 3,66 i genomsnitt (beräknat på 274 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Jordstorm: Johannas deckarhörna, Bloggbohemen och Romeo and Juliet.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

5 kommentarer:

  1. Oj, en fyra! Det var ändå generöst tycker jag ;)

    SvaraRadera
  2. Skummade min egen blogg för att se vad jag tyckte och jag tyckte tydligen också bra om denna? Tänk vad minnet kan spela en ett spratt. Väldigt varierande serie det här må jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte säga att det är höga berg och djupa dalar, men ja, väldigt varierande :) Det är ju också det som gör det lite roligt.

      Radera
  3. Kallentofts Malin Fors-serie är verkligen som en berg-och-dal-bana där vissa böcker är klart bättre än andra. Jordstorm tyckte jag tillhörde de riktigt läsvärda i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte Kallentoft skötte det så snyggt i den här boken, inga pekfingrar alls och ett jättebra tema.

      Radera