onsdag 11 april 2018

"Sanning med modifikation" av Sara Lövestam

Författare: Sara Lövestam
Titel: Sanning med modifikation
Genre: Drama
Antal sidor: 255
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Kouplan 1
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 23 mars 2018




Första meningen: Det regnade så konstigt den dagen när någon tog Julia.

Baksidetext
Det är obehagligt att ens nämna polisen, men Kouplan måste göra det för att få rätt kunder. Han måste ha pengar och han vägrar att diska en enda tallrik till på Azads grill.

Julia är borta. Ena sekunden höll hon Pernillas hand, i nästa ögonblick var hon försvunnen. En kvinna med andra erfarenheter skulle ha gått till polisen. För Pernilla är det inte ett alternativ.

Kouplans jakt på kidnapparen leder honom in i Stockholms undre värld, men samtidigt är det något med Pernillas förflutna. Vad gör man när sanningen, som den först ser ut, visar sig vara något helt annat?

Min kommentar
Av Sara Lövestam har jag läst en bok innan och redan då, för över fyra år sedan, lovade jag mig själv att läsa mer av henne. I år kände jag att det var dags och för säkerhets skull så fick hon vara med i två utmaningar för att det utan tvivel skulle bli av.

Nu var det ju som sagt ett bra tag sedan jag läste Udda, men Sanning med modifikation ger mig exakt samma vibbar. Vad jag minns. Redan efter bara några sidor så har jag dragit på munnen ett flertal gånger. Det är ett säkert tecken. Tro nu för all del inte att detta är en rolig bok, det är det definitivt inte, men det dramatiska och sorgliga vävs in i lågmäld och finurlig humor. För mig så är kulturkrockar något av det roligaste jag vet, om det sköts på rätt sätt, och här finns ganska mycket av den varan. Även en del okonventionella lösningar på sådana, där sanning med modifikation spelar en stor roll.

Det finns egentligen bara två karaktärer i den här berättelsen och de blir i stort sett verkliga. Jag känner det de känner. Det är så mycket värme i beskrivningarna att läsplattan nästan blir varm. Varken Kouplan eller Pernilla är några ordinära, vanliga personer och jag tycker så mycket om dem. Kouplan är en karaktär som jag helt klart vill träffa igen och jag är glad att jag redan har andra delen på läsplattan.

Berättelsen är skickligt konstruerad och när jag inser åt vilket håll det är på väg så blir jag till och med lite överraskad. Det händer inte så ofta. Om man sedan tror att det är slut med oväntade vändningar så väntar en ganska intressant i slutet. Boken är tunn, men berättelsen är tät och innehållsrik. Det är spännande och inkännande och jag vill bara fortsätta läsa.

Jag skulle inte vilja kalla Sanning med modifikation för deckare, den är mycket mer än så. Här finns inga alkoholiserade poliser med relationsproblem och inte heller några nyfikna journalister som envisas med att lägga näsan i blöt. Här finns dock en alldeles (o)vanlig papperslös flykting som leker privatdetektiv, med den äran. Det är en roman med ett mysterium, lite som livet självt.

Boktipsets estimerade betyg var 4,2 och genomsnittet 3,5 (beräknat på 119 betyg).
Goodreads hade den 3,79 i genomsnitt (beräknat på 237 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Sanning med modifikation: Lottens bokblogg, Stories from the city och Eli läser och skriver.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar