torsdag 15 mars 2018

Hett i hyllan #135

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag köpte nog en hel del böcker på bokmässan 2014...
Skuggpojken av Carl-Johan Vallgren är en bok som jag har hört ganska mycket om och även väldigt blandat. Egentligen hade jag nog bestämt mig för att jag inte ville läsa den, men jag kan ju villigt erkänna att "pseudonymen" Lucifer lockar otroligt mycket. För att inte tala om hur det namnet kittlar fantasin.

Jag har ganska länge funderat på att läsa något av Carls-Johan Vallgren, men hans övriga alster verkar inte riktigt vara min grej, även om nu en del av dem lockar mig ändå. Skuggpojken, däremot, ska ju tydligen vara en deckare och första delen i en serie om Danny Katz, som tydligen ska vara något slags språkgeni. Bara det gör ju att jag vill läsa.

Så här beskrivs boken på baksidan:
Sommaren 1970 försvinner en liten pojke från Kristinebergs tunnelbanestation i Stockholm. En främmande kvinna tar honom vid handen och går därifrån, och han är borta. Många år senare försvinner också pojkens bror, Joel Klingberg. Hans fru vänder sig till Danny Katz, makens gamla vän från försvarets tolkskola, ett språkgeni med solkig bakgrund, och ber honom om hjälp. Katz går motvilligt med på att börja leta, och upptäcker snart att det finns fler hemligheter i den mäktiga familjen Klingberg.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Har läst både den och uppföljaren och tyckte de var OK, men inte lika bra som annat jag läst av Vallgren. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2018/03/hett-i-hyllan-135.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skrivit en annan bok som jag har kikat på många gånger, men nu minns jag inte alls vd den heter. Den är i alla fall inte någon spänningsroman om jag har förstått det rätt.

      Radera
  2. Har läst den och tyckt den var förvånansvärt bra.
    Här är min:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/03/15/hett-i-hyllan-83/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju i alla fall lovande :)

      Radera
  3. Jag har också läst den men håller med Boklysten, hans andra böcker är bättre. https://eggetbok.blogspot.se/2018/03/hett-i-hyllan-43.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans andra böcker känns så... tunga, så jag vet inte om jag vågar läsa :o

      Radera
  4. Har aldrig läst någon av hans böcker, men varit lite nyfiken men inte blivit av... här kommer dock mitt bidrag

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2018/03/hett-i-hyllan-vecka-112018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite samma för mig, men jag gick och köpte en bok :)

      Radera