torsdag 15 mars 2018

Helgfrågan v 11 (15 - 18 mars)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Vad ogillar du i böcker?

Precis som Mia så är jag inte speciellt förtjust i brevromaner och inte heller böcker som är i dagsboksform. Jag skriver visserligen inte dagbok, längre, men jag kan inte tänka mig att det finns folk som skriver så detaljerat och till och med har med dialoger.

Något som också stör mig är när författaren tror att h*n har en föreläsning i stället för skriver en bok. Onaturliga förklaringar är något av det värsta jag vet.

Pekpinnar går lite i samma kategori som föreläsningar, men att skriva läsaren något på näsan och därigenom idiotförklara en går inte hem hos mig.

Det finns nog mer som jag inte gillar, men jag tror vi håller där.

Veckans bonusfråga är: Dr Jekyll och Mr Hyde har väl alla hört talas om, förvandlas du någon gång till Mr.Hyde?

Ja, helt klart har jag en dold personlighet som tittar fram vid speciella tillfällen. Folk som inte visar respekt/hänsyn får mig ofta att muttra högt och tydligt. Än så länge har jag kunnat hejda mig från att gå till handgripligheter, men jag vet inte om det går länge till. Tycker det bara blir värre och värre.

32 kommentarer:

  1. tråkigt det låter, hoppas du lyckas behärska dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte tråkigt, det gör livet mer dynamiskt :)

      Radera
    2. Dynamik är bra! Och nyttigt med folk som ryter ifrån ibland :)

      Radera
    3. Jag är inte så bra på att ryta ifrån, än, men jag jobbar på det :)

      Radera
  2. För detaljerat är inte bra då tappar boken tempo. Det där med respekt och hänsyn är visst svårt för vissa personer, en del tänker bara på sig själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många verkar vara helt omedvetna om att det finns andra människor i världen.

      Radera
  3. Monika - jag får utslag när det visar sig att en väldigt knepig situation plötsligt blir löst - eftersom det bara handlat om en dröm ... sämre finns inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ Dallas? Då kan det till och med hända att jag slänger iväg eländet. Jag blir vansinnig.

      Radera
  4. Brevromaner känns lite antikverade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast SMS-romaner är än värre :)

      Radera
  5. HÄnsyn till andra börjar försvinna mer och mer. Lite mer vett och etikett skulle många behöva lära sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju ingen som berättar för de små barnen att de inte är ensamma i hela världen.

      Radera
  6. Jag håller med, onödigt förklarande går bort. Brevromaner och dagboksform kan fungera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst någon brev- eller dagboksroman som har fungerat, men jag funderar alltid på vem som egentligen skriver så där :)

      Radera
  7. Brevromaner funkar inte för mig. Fast någonstans finns säkert det där undantaget som bekräftar regeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt att det har fungerat, men det är något jag undviker att läsa.

      Radera
  8. Intressant. Ha en trevlig helg.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  9. Pekpinnar är inte kul. Jag har gillat en del brevromaner som jag läst, men sen finns det ett par som jag inte kommer in i. Vad det beror på har jag inte riktigt kommit underfund med.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite märkligt att vissa saker fungerar ibland och ibland inte. Det stör mig att jag inte kan klura ut vad det är som gör skillnaden :)

      Radera
  10. Onaturliga förklaringar ogillar jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland görs det så klumpigt att jag nästan blir arg.

      Radera
  11. jag tycker att det är ok med både brev- och dagboksromaner. det beror lite på hur de är skrivna. jag blir vansinnig när någon bokstavligen och bildligen ställer sig på mig när jag står på perrongen med resväskor och pyngel. hallå! här står jag! det rör sig alltid om äldre herrar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folks beteende, rent generellt, på allmänna platser är respektlöst, tycker jag.

      Radera
  12. Pekpinnar är väldigt irriterande. Likaså människor som inte respekterar sina medmänniskor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just respekt tycker jag är en bristvara, tyvärr.

      Radera
  13. Folk som inte respekterar andra får det att ryka ur öronen på mig.

    SvaraRadera
  14. Kan också ha svårt för brevromaner och romaner i dagboksform.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan göras så att även jag kan gilla, men jag undviker dem.

      Radera