tisdag 20 februari 2018

Veckans topplista: Sport i litteraturen

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Sport i litteraturen.

Återigen en lite besvärlig tolkningsfråga, men nu står det ju faktiskt specifikt litteraturen. Synd. Jag ser mer filmer som har med sport att göra än vad jag läser böcker om det. Jag funderade ett tag på att göra en lista med stora idrottsmäns biografier, men jag tyckte det var lite tråkigt. Så här är en lista med böcker som handlar om sport, på ett eller annat sätt. Det är bara en jag har läst, men tre av de andra har jag sett som film.

1. Flickan som älskade Tom Gordon av Stephen King. En flicka går vilse i skogen och den enda tröst hon har är att lyssna på basebollmatcher på radion, där hennes hjälte Tom Gordon alltid räddar matcherna. Ingen skräck, men fasligt otäck.
2. Björnstad av Fredrik Backman. Jag har ju inte läst denna, men jag har hört att det är mycket hockey i den.
3. Seabiscuit av Laura Hillenbrand. Jag har sett filmen. Fantastisk.
4. Bend it like Beckham av Narinder Dhami verkar i och för sig vara skriven efter filmen, men ändå. Och filmen är bra.
5. The blind side av Michael Lewis har jag inte heller läst, men filmen... alltså se den.

38 kommentarer:

  1. Björnstad är verkligen bra. Snart blir den ju film också. Seabiscuit, The blind side och Skruva den som Beckham har jag inte läst, men sett. Särskilt de två första var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag hinner läsa Björnstad innan den blir film, väntar ju egentligen på tredje boken :)

      Radera
    2. Risken är att du får vänta på tredje boken... Jag vet inte hur Fredrik Backman mår nu, men läste att han tog en paus på grund av utbrändhet.

      Radera
    3. Jo, jag såg också det, men han verkar må lite bättre nu i alla fall för han har ju återvänt till sociala medier :)

      Radera
    4. Det visste jag inte, men det låter ju bra!

      Radera
  2. inte läst någon av dessa, tack för tips.

    SvaraRadera
  3. Bend it like Beckham gillar jag! Och jag funderar också på att läsa Björnstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bend it like Beckham är en fantastiskt rolig film och jag är så glad att jag ändrade mig och såg den :)

      Radera
  4. Björnstad är bra, men hemsk. Jag har fortfarande inte klarat av att ta tag i uppföljaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört mycket om den, men jag försöker att stänga öronen :)

      Radera
  5. Om du inte läser Björnstad kommer du att ångra dig. För resten av livet. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag ska läsa den. Så småningom :)

      Radera
  6. Tack för tipsen! Har inte läst någon av dina.

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Den jag har läst är bra och de jag har sett är också bra :)

      Radera
  8. Hm, Björnstad återkommer och får stående ovationer här ser jag. Ska jag läsa den blir det alltså nu om den snart blir film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att den är något i hästväg :)

      Radera
  9. Har Björnstad och även uppföljaren stående i bokhyllan. Åtminstone den första skall läsas under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också båda, men jag vet inte när jag ska läsa :)

      Radera
  10. Har inte läst någon av böckerna på din lista. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Har inte heller läst Björnstad än. Visste inte att The Blind side är baserad på en bok, men jag har inte stet filmen heller än... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst boken, men filmen är fantastiskt bra.

      Radera
  12. Ingen jag har läst där men har sett The Blind Side samt Bend It Like Beckham :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två olika filmer, men väldigt bra :)

      Radera
  13. Björnstad finns i bokhyllan och väntar.

    SvaraRadera
  14. Håller med: det är mer gott om filmer i sportens värld än böcker, det tror jag också. Tänk "Fotboll för Buddah"! Så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotboll för Buddha har jag nog inte sett, men jag har sett massor av andra väldigt bra sportfilmer :)

      Radera
  15. Den där Stephen King hör till dem som jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den är ju till och med jättetunn :)

      Radera
  16. Hm, det var en Kingbok som jag inte läst. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt annorlunda Kingbok och väldigt bra.

      Radera
  17. Bend it like Beckham var en bra film. Jag måste läsa King-boken snart. Den lockar mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville först inte se Bend it like Beckham, men jag ändrade mig. Tack och lov :) Den där Kingboken är väldigt bra.

      Radera