tisdag 23 januari 2018

Veckans topplista: Förintelsen

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Förintelsen.

Med anledning av förintelsens minnesdag 27/1 så handlar veckans topplista om just den. Jag har läst och sett min beskärda del av det här sorgliga kapitlet i den mänskliga historien. Nu för tiden så undviker jag det faktiskt, mest för att jag blir så otroligt frustrerad och arg. Men, som sagt, det ska inte vara några som helst problem att hitta fem stycken

1. Förintelsen av Gerald Green hamnar här, först. Både boken och TV-serien. Såg den första gången i skolan, i nian tror jag.
2. Flykten från Sobibor av Richard Rashke är även den både bok och filmatiserad.
3. De fattiga i Łódź av Steve Sem-Sandberg är en bok.
4. Schindlers list är också både bok och film, jag har bara sett filmen.
5. Pojken i randig pyjamas är också både bok och film, men jag har bara sett filmen.

24 kommentarer:

  1. Schindlers list är så himla bra, de andra har jag nog inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schindlers list är verkligen bra. Det är de andra också.

      Radera
  2. Jag skulle kunna tänka mig att både läsa och se Pojken i randig pyjamas. Sonen har både läst och sett iden i skolan!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår precis det där att ibland undvika vissa böcker och filmer... Jag har faktiskt aldrig sett Schindlers list, av den anledningen. Men jag borde naturligtvis göra det nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag har kollat runt hos alla andra så har jag upptäckt att jag har en del olästa böcker i ämnet så det blir väl att jag läser dem.

      Radera
  4. Schindlers list har jag sett som film ett par gånger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag bara har sett den en gång.

      Radera
  5. TV serien Förintelsen var en riktig ögonöppnare när den kom. Pojken i randig pyjamas var så enormt sorglig. Schindlers list även den upplysande. Det är så bra att vi blir påminda om detta fasansfulla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förintelsen är nog fortfarande det hemskaste jag har sett.

      Radera
  6. Ja, det är så otroligt hemskt att man nästan inte står ut med att läsa om det eller se på film. Vissa bilder från dokumentärer har etsat sig fast för alltid. Jag har fått två böcker som recensionsex som jag inte kan skjuta upp längre, om just förintelsen. Tror jag för en tid nöjer mig med att läsa dem, men Pojken i randig pyjamas har jag funderat på att se som film. Får se hur det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att jag hade tagit mig igenom De fattiga i Łódź kände jag att det fick räcka för ett tag. Den var så otroligt tung. Filmen Pojken med randig pyjamas tyckte jag väldigt mycket om.

      Radera
  7. jag har heller aldrig sett Schindlers list. inte läst heller. en står nästan inte ut med de här skildringarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det allra värsta är ju att när man sitter där och läser/tittar så vet man att det faktiskt har hänt på riktigt.

      Radera
  8. Känner ungefär likadant - har läst så mycket om förintelsen att det tar på ett sätt stopp numera. Har läst alla böckerna (och sett filmerna) på din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett ämne som alltid har fascinerat mig, eller vad man ska säga, så det har blivit väldigt många böcker och filmer. Nu har jag ett uppehåll.

      Radera
  9. Har inte sett Schindlers list än, vill se fast jag gruvar mig också då det känns som en jobbig film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska jobbig, som alla filmer om andra världskriget. Den är väl ändå en av de mer hoppfulla.

      Radera
  10. 4 och 5 har jag sett och tycker är bra!

    SvaraRadera
  11. Förintelsen, Schindlers list och Pojken i randig pyjamas har jag sett. Ruggiga! Men väldigt bra (känns nästan fel att säga det)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra känns onekligen som fel ord i sammanhanget, men de är bra.

      Radera
  12. Det finns ju hur många böcker som helst i detta ämne! Sem-Sandberg står oläst i hyllan, för att nämna en av dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fattiga i Łódź kan nog vara den tyngsta boken jag har läst och det var den som nog fick mig att känna att jag har läst nog i det här ämnet.

      Radera