torsdag 18 januari 2018

Hett i hyllan #127

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Fortfarande i slutet av juli 2014, men detta är sista boken som köptes då.
Även Spionen på FRA av Anders Jallai inköptes på e-boksrean och även denna är alltså fortfarande oläst.

Jag var länge nyfiken på den här boken, men samtidigt hade jag läst en del negativa inlägg om den så jag motstod frestelsen. Ända tills jag såg att det kommit en omarbetad upplaga av den. Alltså en bok som har FRA och spion i titeln måste jag ju bara ha.

Originalversionen av den här boken släpptes så tidigt som 2010 och nu ser jag till min stora fasa glädje att detta inte bara är en serie, utan det har har kommit ganska många delar. Den åttonde släpptes nu i december. Där har jag att göra om jag gillar vad jag läser.

Så här beskrivs boken på baksidan:
Den hemligaste organisationen i Sverige gömmer sig i skuggorna och opererar helt utan ansvar gentemot medborgarna i landet. I dess periferi finns höga militärer, myndighetschefer och näringslivstoppar.

Anton Modin, den före detta underrättelse-operatören inom Sektionen för Särskild Inhämtning SSI, blir besatt av att avslöja organisationen och dess chef, den gränslösa och pragmatiska Chris Loklinth. Modin förlorade sina två barn och sin fru i Estoniaolyckan 1994. Fortfarande 14 år efter olyckan, anklagar han sin förra arbetsgivare för att ha del i olyckan. Vad han inte vet är att sedan andra världskriget samarbetar den hemliga avdelningen SSI med CIA, Mossad och Brittiska MI6, och tillsammans bildar de Sveriges skuggregering (Deep State). Något mycket hemligt och djupt begravt i vårt land. Den berättar också om verkliga spioner inom FRA. Svenska spioner som i hemlighet arbetar för främmande makt.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Verkligen konspirationer där...
    Kände inte ens till boken innan.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/01/18/hett-i-hyllan-75/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är väl mer min typ av bok :)

      Radera
  2. inte l'st denna, det finns alltid en bok man glömmer i hyllan:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/01/en-engelsman-i-paris-hett-37.html

    SvaraRadera
  3. Den boken finns i min bokhylla också. Brorsan läste den och han tyckte den var bra men jag har inte hunnit med den ännu. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2018/01/hett-i-hyllan-127.html

    SvaraRadera
  4. Mitt bidrag finns här:

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2018/01/hett-i-hylllan-vecka-32018.html

    SvaraRadera
  5. Lite sen idag.
    http://frokenchristina.blogspot.se/2018/01/hett-i-hyllan-127.html

    SvaraRadera