söndag 31 december 2017

Vi möts igen 2018

Något jag har märkt sedan jag startade den här bloggen är att gamla favoritförfattare får stryka på foten till förmån för nytt och spännande. För att inte tala om alla de författare som jag gillat efter att ha läst bara en enda ynka bok av dem. Den här utmaningen är till för att råda bot på det problemet.

Nu när jag kör detta för första gången så har jag valt författare som jag bara har läst en enda bok av. Det är inte säkert att det blir så fortsättningsvis, men jag tänker mig att det ska ha gått minst tre år sedan jag läste dem senast.

De författare och böcker jag har tänkt mig är följande:
Christoffer Carlsson (Den osynlige mannen från Salem)
Caroline Eriksson (Inga gudar jämte mig)
Dmitrij Gluchovskij (Metro 2034)
Douglas Kennedy (Ögonblicket)
Sara Lövestam (Sanning med modifikation)
Therese Söderlind (Vägen mot Bålberget)

Sex stycken verkar vara ett lämpligt antal, det blir ju bara en varannan månad.

18 kommentarer:

  1. Vilket bra initiativ! Två egna favoriter där ser jag; Caroline Eriksson och Dmitrij Gluchovskij. Verkar som en lagom utmaning med sex stycken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir ju nästan lite deprimerad när jag ser de där författarna som har potentialen att bli nya favoriter. Om jag bara läste någon mer bok av dem :)

      Radera
  2. toppen med bokbloggar som inspirerar, gott nytt 2018!

    SvaraRadera
  3. Bloggen har gjort att jag fått en del recensionsex vilket är jätteroligt, men samtidigt tar det tid från att få grotta ner sig i en speciell författare. För att inte tala om hur det tar tid från eget skrivande. Även utmaningarna tar tid, så jag ska nog hoppa på färre såna 2018 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bloggen tar tid av många olika anledningar. Utmaningar är kul, men de får inte vara för många eller tidskrävande. Just de jag tänkt ge mig på i år är egentligen bara en spark i baken för att jag äntligen ska få läst de där böckerna :)

      Radera
  4. Svar
    1. Jag hoppas på spännande möten med favoriter :)

      Radera
  5. Kul initiativ! Jag hade velat hoppa på... Men jag har problemet (om det nu är ett problem) att jag väljer hellre "säkra kort" än nytt och obekant, vilket gör att jag måste försöka bredda mig istället. Hmmm... Jag får fundera lite på den. Men återigen Kul initiativ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle ju ge dig på boktolvan i stället :) Jag är så otroligt svag för debutanter så det brukar bli mycket nytt.

      Radera
  6. Just det här fenomenet har jag inga problem med faktiskt. Hittade tre nya författare förra året och väntar nu på att en uppföljare ska komma ut, att ytterligare en ska komma i pocket och den tredje ska jag försöka hitta på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju inte ha problem med detta, men det är ganska uppenbart att jag har det :) Gamla favoriter är det väldigt sällan som jag läser.

      Radera
  7. Låter som en jättekul utmaning, men jag vågar inte ta på mig fler utmaningar än de jag redan ska delta i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det känns, det brukar alltid bli för många :)

      Radera