söndag 3 december 2017

Smakebit på søndag: Vedergällning

En smakebit på søndag är ett stående inslag på och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En så gott som oplanerad helg, äntligen. Bara det där med att få upp adventsgrejer och faktiskt handla något nytt också. Två fönsterlampor beslutade sig för att vara sönder nu. Vi har nog haft dem i tio år så det var väl dags, men de var så fina och jag har inte sett den sorten sedan vi köpte dem.

Boken jag läser nu är Vedergällning, den fjärde och sista(?) delen om Alex King. Författaren Thomas Erikson är beteendevetare och hela den här serien har handlat om olika personligheter med olika färger. Jag tycker det är gräsligt intressant.

Min smakebit är från sida 148.
Alex betraktade Roskic med stigande oro. Roskic log brett, hade ett lugnt och stabilt kroppsspråk, inte alls så stirrigt som förra gången. Hans blick var stadig och han andades lugnt. Och framför allt visade han ingen rädsla längre.
     Om Roskic spelade en roll så spelade han den bra.
     Alex bestämde sig för att inte göra någonting alls. Han skulle bara vänta och se om Roskic tog något slags initiativ. Han behövde inte vänta länge.

24 kommentarer:

  1. Se där - redan nästa del :-) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar ju faktiskt inte vara så dumt att läsa när man har förra delen ganska färskt i minnet :)

      Radera
  2. Vad skönt med en oplanerad helg! Detta är ytterligare en serie som jag har tänkt läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att ha oplanerade helger emellanåt :) Det här är en väldigt bra serie.

      Radera
  3. Vedergällning är den enda i serien jag ännu inte har läst men den väntar i bokhyllan. Jag tycker mycket om den serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag ju förstås nyfiken på denna serie också. Kände inte alls till den tidigare. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar bitarna med färgteorierna, men jag har hört att andra tycker att det är för mycket :)

      Radera
  5. den här författaren har jag missat. låter verkligen jätteintressant. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klurade ju ganska snabbt ut vilken färg jag själv är och det förklarar en del :)

      Radera
  6. Känner till författaren men har inte läst något av honom. Låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, en serie jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del att välja bland :)

      Radera
  8. Det er deilig med helger der en ikke har planlagd noe. Dessverre er det ikke slik mine helger er for tiden, men jeg ser frem mot januar, fordi det bruker være en stille måned :-) Den eneste boken jeg finner av Thomas Erikson som er oversatt til norsk er Omgitt av idioter og den er ikke akkurat i samme sjanger som den du skriver om :-)
    Ha en riktig fin advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar oplanerade helger, de är som små andningshål :)

      Omgiven av idioter kan man nog kalla för fackboken som hör till den här deckarserien. Jag har inte läst den, men jag tror att jag måste :)

      Radera
  9. Låter spännande. Har varit på den typen av utbildning genom jobbet dvs personlighet motsvarar en viss färg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jättekul och intressant. Kan bara hoppas att jag någon gång får tillfälle att gå på något liknande seminarium någon gång.

      Radera
  10. Tack för en spännande smakbit!

    SvaraRadera