lördag 30 december 2017

Finish That Series Challenge 2018

Jag har egentligen ingen koll på exakt hur många serier jag följer och jag har ingen lust att räkna dem heller, men jag vet att det är väldigt, väldigt många. Många serier påbörjas och gillas, sedan blir av någon outgrundlig anledning efterföljande delar stående olästa i hyllan. För köper dem gör jag ju. Jag gillar ju serie. Så kan man ju inte ha det. Eller hur?

Detta är fjärde året som jag kör utmaningen Finish That Series. Antalet oavslutade serier är oändligt så detta känns som en riktigt bra utmaning för mig.

Reglerna är följande:
1. Om hela serien inte är publicerad än så gäller det att läsa upp till den senast publicerade delen.
2. De delar som är utgivna vid årsskiftet är de som gäller. Om det släpps en ny under året så kanske den får vara med ett annat år.
3. Det är valfritt om mellannoveller ska räknas.
4. Serien behöver inte påbörjas under året, bara avslutas.
4. Serien måste ha minst två delar publicerade.

Jag har bara valt bland påbörjade serier där jag har alla hittills utgivna böcker, på svenska. De serier och böcker som jag tänkt mig är dessa:

Bläcktrilogin av Cornelia Funke
#2. Bläckmagi
#3. Bläckdöd

En komikers uppväxt av Jonas Gardell
#2. Ett ufo gör entré
#3. Jenny

Jack Caffery av Mo Hayder
#2. Behandlingen
#3. Ritual
#4. Hud
#5. Försvunnen

Malin Fors av Mons Kallentoft
#6. Vattenänglar
#7. Vindsjälar
#8. Jordstorm
#9. Eldjägarna
#10. Djävulsdoften
#11. Bödelskyssen

Hanna av Christin Ljungqvist
#2. Fågelbarn
#3. Rävsång

Walter Gröhn av Stefan Tegenfalk
#2. Nirvanaprojektet
#3. Den felande länken
#4. Pianostämmaren

Det skulle bara ha varit 18 böcker i år, men så kom en del till i en serie så det blir 19. Bara sex stycken serier dock.

8 kommentarer:

  1. En sådan utmaning skulle även jag behöva. har också massor med påbörjade serier.

    SvaraRadera
  2. Tegenfalks och Kallentofts serier har jag faktiskt gett upp... Mo Hayder skulle jag inte ha fortsatt heller men nu har ju förlaget skickat fler böcker och då vet jag inte vad jag ska göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste ju den första av Mo Hayder tidigare i år och jag blev lite överraskad när jag gillade så mycket som jag gjorde. Hade hört en del negativt om den, inte bara från dig ;)

      Radera
  3. Läser just nu Djävulsdoften av Kallentoft och känner mest varför? Har tänkt att jag skulle ge upp den serien redan efter de första fyra kanske men av någon anledning fortsätter jag ändå.. Har väl att göra med det där att man inte vill lämna något oavslutat ;) Hoppas att du gillar dem bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har extremt svårt att lämna något oavslutat och även om jag nu har stört mig en del på andarna i Kallentofts böcker så gillar jag dem :)

      Radera
  4. Åh, den här kanske jag skulle vara med i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt en ganska skön känsla när man kan bocka av en serie :)

      Radera