onsdag 22 november 2017

"I det förflutna" av Kate Morton

Författare: Kate Morton
Titel: I det förflutna
Genre: Drama
Antal sidor: 552
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The distant hours
Översättare: Ann Björkhem
Serie: -
Förlag: Forum
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 10 november 2017




Första meningen: Det började med ett brev.

Baksidetext
Edie Burchill och hennes mamma har aldrig stått varandra nära, men ett gammalt brev som varit på villovägar sedan andra världskriget dyker plötsligt upp och väcker starka känslor till liv. Edie får veta att mamman som trettonåring skickades från London till ett slott på landsbygden som krigsbarn. Men vad hände där? Edies nyfikenhet är väckt och eftersom hennes mamma sluter sig som en mussla beger hon sig till det mystiska Milderhurst Castle för att hitta lösningen på sin mors gåta.

På slottet öppnade sig en ny värld för flickan från London, fylld av litteratur och fantasi. Familjen som bodde där bestod av yngsta dottern Juniper, tvillingarna Persephone och Seraphina samt fadern Raymond Blythe, författare till gotiska romaner. De excentriska systrarna visar sig bo kvar än idag och Edie får kontakt med de gamla damerna. Juniper har inte varit sig lik sedan hon övergavs av sin fästman i ungdomen och tvillingarna har skött henne under större delen av sina liv, innanför slottets isolerande murar.

Edie börjar förstå vad hennes mamma var med om för så länge sedan, men andra hemligheter finns också gömda på slottet och pockar på hennes uppmärksamhet. Sanningen om vad som egentligen hände i det förflutna har väntat länge nog på att någon ska gräva fram den.

Min kommentar
Kate Morton har jag hört talas om, mycket, sedan jag började bokblogga. Många verkar älska det här och trots att jag kanske kände mig lite tveksam till genren (vad den nu är) så tyckte jag att jag i alla fall borde prova. Den här boken köpte jag på bokrean 2013 så den har ju stått där ett tag. I år tog jag med den på min boktolva, så att den säkert skulle bli läst. Nu är det äntligen gjort.

Här finns, naturligtvis, två trådar. En i "nutid", men den utspelar sig 1992 och så en dåtid, mellan 1939 till 1941. Vi befinner oss oftast på ett gammalt slott på den engelska landsbygden, både då och nu, och det borde ju vara en tacksam miljö. Tyvärr så förstör alla detaljerade beskrivningar det mesta för mig. Varenda liten detalj ska behandlas. Även det som är solklart förklaras. Flera gånger. Detta är som allra värst i då-tråden och jag tappar omedelbart intresse och fokus när vi hoppar tillbaka dit.

I det förflutna är så ordrik att jag bara blir trött, här kan vi verkligen snacka om överanvändning av adjektiv. De är så många att man skulle kunna tapetsera med dem. Det tar en evighet att komma till poängen när något spännande och mystiskt ska berättas, vilket ju naturligtvis gör att jag har lessnat långt innan vi kommer dit. Det hade inte varit några som helst problem att skära bort minst 150 sidor här.

Boken är inte bara trist och långsam, den har sina ljuspunkter. Jag är mest förtjust i nutidshistorien och det beror nog faktiskt bara på Edie. Hon är den enda som riktigt intresserar mig. Edie har en härlig självdistans, som känns uppfriskande, och så älskar hon böcker. Här finns många referenser till böcker och läsning. Kärleken till böcker genomsyrar hela historien. Lite humor finns också och det är väl mest Edie som står för den. Det finns också ett helt gäng liknelser som jag gillar, men även de är för många.

Det stora mysteriet var egentligen inte speciellt svårt att lista ut. Vad som egentligen hände i det förflutna gissade jag ganska snabbt. Inte hur och varför (min variant var mycket mer intressant), men väl vem. Jag gillar ändå slutet, att allt hänger ihop, men jag saknar lite något att fundera på efter läsningen. Inget lämnas åt fantasin och det finns inte minsta lilla förlupen oknuten tråd.

Större delen av boken lyssnade jag på och Angela Kovacs gör ett riktigt bra jobb, men inte ens hon kan rädda upp en trist bok.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,5 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 230 betyg).
Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 53 839 betyg).
Jag ger den 3,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om I det förflutna: Bokhyllan, Lion's Library och Boktanken.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Hm, ordrik är ju ett negativt triggerord för mig också. Alltså onödiga ord.... Jag har ju Kate Morton på nyfikenlistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som läst flera böcker av henne verkar gilla denna minst, så ta en annan :)

      Radera