söndag 29 oktober 2017

Smakebit på søndag: Mindfulness för losers

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Efter att halva oktober hade gått så var jag klar med alla de planerade böckerna så jag har läst helt planlöst de senaste veckorna. Eller nja, jag har försökt beta av en del recensionsexemplar och det var egentligen vad jag hade tänkt fortsätta med. Mitt behov av ljust och glatt blev dock för stort så i stället för ännu en mörk och dyster bok så blev det en Christoffer Holst. Mindfulness för losers är bara min andra av honom, men han är verkligen synonym med feelgood. Trots att det händer en del... ja, mest pinsamma saker. Faktiskt. Gott humör blir jag på i alla fall.

Min smakebit är vald med omsorg, jag tyckte det här var omåttligt kul, och den är från sida 74-75.
     - Så du har flytt hemifrån för att söka lyckan i Stockholm, är det så? Var kommer du ifrån? Du pratar en dialekt jag aldrig har hört förut. Är det Kiruna?
     - Jämtland.
     - Åh, så häftigt. Det låter så vackert, jag kan se det framför mig. Alla höga berg, alla lösa renar!
     - Det är inte riktigt så högt upp...
     - Vilken story. Tjejen som lämnade renarna för storstadens glitter. Wow, jag blir så inspirerad!

36 kommentarer:

  1. Svar
    1. Christoffer Holst verkar vara ett säkert kort när i alla fall jag vill höja humöret :)

      Radera
  2. Ska bli spännande att läsa din recension sen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste faktiskt ut den i morse. Vaknade ju en timme för tidigt :)

      Radera
  3. Haha! Den var faktiskt riktigt rolig! Måste ta och läsa mer av honom jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul när olika människor "krockar" :)

      Radera
  4. kände jag inte alls till. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christoffer Holst har nog blivit en ny favorit :)

      Radera
  5. Morsom smakebit :-) Jeg får også av og til behov for det som er lyst og lett. En kan ikke bare lese viktige bøker. Jeg leser også ganske mye fantasy og det er lyst og lett for meg :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasy funkar nog inte som ljust och lätt för mig, men jag är inte heller en inbiten fantasy-läsare :)

      Radera
  6. Jag har läst den här. Jag borde antagligen läsa mer av den här författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ungefär så jag kände också, efter att bara ha läst en av hans böcker :)

      Radera
  7. Jag har lyssnat på en annan bok av författaren, men tror att det blev vid fel tillfälle för jag lyssnade inte klart. Kanske borde ge författarens böcker en chans till när jag är i behov av feelgood och det är en ju emellan varven ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de här böckerna passar allra bäst när man är på rätt humör. Annars kan det nog bli lite galet.

      Radera
  8. Ukjent bok for meg, dette, med en tittel jeg likte veldig godt! Artig smakebit :)

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. Ja, det gjorde jag också visade det sig :)

      Radera
  10. Tack för smakbit! Feelgood (helst med humor) tycks man ju faktiskt behöva en dos av emellanåt. Denna ligger nog bra till nu för sådana framtida behov. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humor finns det i mängder här och ja, feelgood behövs emellanåt.

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Detta är en bok som jag absolut skall läsa framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt lika klockren som hans Mitt hjärta går på, men ändå väldigt bra.

      Radera
  12. Den låter lite rolig och lättläst. Jag har inte läst något av honom tidigare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera Christoffer Holst, i alla fall denna och Mitt hjärta går på. Mycket bra böcker.

      Radera
  13. Den är jag nyfiken på, har hört en del positivt om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket pinsamheter händer och ibland blev jag nästan generad å huvudpersonens vägnar, men mest var det bara kul :)

      Radera
  14. Holst är perfekt när man vill må bra av läsningen! I Minsfulness för losers finns en del både roliga och pinsamma scener. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är Christoffer Holst officiellt min feelgood-gud. Jag mådde mycket bättre efter att ha läst denna :)

      Radera
  15. Inte en helt bra lyssnare... Blir lite sugen på att testa en Holst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hon lyssnar inte speciellt bra. Hon fortsätter hävda att det finns renar i Jämtland :) Holst är bra, känner jag att jag vågar säga nu efter två böcker.

      Radera
  16. Älskar Holst! Detta var inte min favorit bland hans böcker, men jag tyckte ändå mycket om den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara min andra av honom så jag har inte så mycket att jämföra med, men bra är den :)

      Radera
  17. Så du gillade den alltså? Älskade ju hans första bok, men den här låter liksom så tramsig på något sätt. Däremot har jag precis läst tredje, För oss är natten ljus, och den gillade jag. Så jag kanske vågar mig på Mindfulness också nu då. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kunde lätt ha blivit väldigt tramsig, men på något sätt så lyckades han undvika det, tycker jag. Det blev pinsamt ibland, men aldrig skämskuddepinsamt. Tycker fortfarande jag :)

      Radera