fredag 6 oktober 2017

Hegfrågan v 40 (5 - 8 oktober)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Vad tycker ni om valet av Nobelpristagare 2017? Kan ni tänka er att läsa något av denna författare? Var det någon annan du hellre sett fått priset?

Jag är egentligen måttligt intresserad av Nobelpriset i litteratur. De senaste åren tycker jag att det har verkat gå ut på att välja någon som har en så smal målgrupp som möjligt (alltså inte läses av så många) och gärna så konstig som möjligt (alltså obegriplig). Så jag är nog diskvalificerad att uttala mig om det valet överhuvudtaget 😳

Just Kazuo Ishiguro har jag faktiskt funderat på att läsa något av. Främst för att jag för ganska många år sedan såg en film, Never let me go, som bygger på en av hans böcker. Den var väldigt speciell på ett bra sätt och jag blev nyfiken.

26 kommentarer:

  1. jag tycker Akademien skärpt sig senaste åren, många intressanta pristagare, vill verkligen läsa mer av årets pristagare, och se någon film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några av de nyare som jag gärna hade provat att läsa, men många är det inte :)

      Radera
  2. Never let me go är jag också nyfiken på att läsa

    SvaraRadera
  3. Nobelpriset i litteratur är alltid intressant. årets pristagare är läsvärd, men inte särskilt spännande som nobelpristagare. lite fler kvinnor, gärna yngre kvinnor skulle sitta bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår ju vad du menar, det är inte många kvinnor som har vunnit, men jag tycker inte att vare sig kön, ålder eller härkomst ska vara ett kriterium för nobelpriset. Jag kan ju inte direkt uttala mig om om det finns någon kvinna som borde ha det eftersom jag inte läser så mycket "finlitteratur" :)

      Radera
  4. Återstoden a dagen (både boken och filmen) är min favorit hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag varken läst eller sett, men det var väl den jag var nyfiken på :)

      Radera
  5. Jag kände inte till honom, har inte läst och har inte sett filmerna. Är tydligen helt hopplös...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rena turen för mig, tror jag. Dessutom är ju Never let me go lite science fiction så... ;)

      Radera
  6. Never let me go har jag hört gott om, men inte läst/sett. Återstoden av dagen har jag sett och den var väldigt bra. Nu funderar jag lite på att läsa Nocturner, vill testa någon bok och se hur han skriver, men får se om det blir den eller någon annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mina funderingar på att läsa Återstoden av dagen, men jag tror jag väntar tills hajpen har lagt sig :)

      Radera
  7. Har läst Begravd jätte vilken jag gillade mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju som att han tilltalar många :)

      Radera
  8. Jag gillar Ishiguro men jag håller med om att det är ofta jag inte hört talas om pristagaren tidigare. Lite mer koll har jag väl haft på senare år när man hängt med mer i förhandssnacket men inte mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bryr mig bara så mycket att jag kollar vem som har fått det efter det är klart. Förr hängde jag med mycket mer :)

      Radera
  9. Ja jag håller med vissa skulle jag aldrig läsa men kanske Ishu* . Dock vore det bra om man kunde stava till namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen kommer det att bli så att jag läser något av honom, det ville jag ju innan han fick det här priset :)

      Radera
  10. Om målgrupperna brukar vara smala känns det som om de med förra årets och även årets blivit lite bredare. Så kanske Oates nästa år. Där kan vi prata bredare läskrets.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra årets kändes ju bara... konstigt. Oates har jag inte heller läst, men jag har en bok i hyllan :)

      Radera
  11. Nobelprisvinnarna lockar tyvärr inte mig alls :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt sällan i alla fall, just den här var jag ju nyfiken på innan så...

      Radera
  12. Ja nu gjorde du ju mig nyfiken på den filmen (Never let me go) också, kanske vore något att testa. Kände inte alls till denna författare, inget ovanligt för mig då det gäller dessa Nobelpristagare som utsetts under senare år. Finkultur kan vara knepigt, ibland funkar det men för det mesta inte alls. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte känt igen namnet på någon av de senaste (förutom förra året, men det räknas faktiskt inte) så jag har i det närmaste slutat att följa med i "uppsnacket". Överraskningen blev total när jag kände till årets :)

      Radera
  13. Boken Never let me go är riktigt bra! Jag tycker det är bra att nobelpriset fokuserar på "finlitteraturen". Det finns så många priser och topplistor för storsäljarna. Litteratur kan ha andra värden och det är fint att Nobelpriset finns för den litteraturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det bra att det finns ett pris för "finlitteratur" också, men jag är inte så speciellt intresserad av det. Det finns det så många andra som är :)

      Radera