måndag 16 oktober 2017

Film: Our brand is crisis

Titel: Our brand is crisis
Originaltitel: Our brand is crisis
Genre: Drama
Regissör: David Gordon Green
Manus: Peter Straughan
Skådespelare: Sandra Bullock, Billy Bob Thornton, Anthony Mackie, Joaquim de Almeida, Ann Dowd
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 107 min
Serie: -
Såg den på C More 30 september 2017





Handling
Den härdade amerikanska politiska konsulten Jane Bodine tar ett konsultjobb hos en boliviansk presidentkandidat. Väl där visar det sig att hennes ärkefiende Pat Candy har tagit jobbet som konsult åt hennes kandidats största utmanare.

Min kommentar
Vi hade egentligen bestämt oss för en annan film (en med Tom Hanks), men när vi råkade se vilka filmer vi lagt i vår kom-ihåg-lista så bytte vi på stående fot till denna. Den enda anledningen var Sandra Bullock. Det var ju så väldigt längesedan vi såg något med henne.

Följaktligen så visste vi inte alls vad filmen handlade om, men vi trodde ju på att det var en komedi. Det var ju det som stod där. Med tanke på att filmen handlar om ett presidentval i Bolivia, där amerikaner tydligen kände sig manade att hjälpa till, så blev det inte så muntert. Jag är dock rädd för att det ligger en hel del sanning i hur det kan gå till. Faktum är att Our brand is crisis påminner lite om Wag the dog. Temamässigt. Visst blir det en del fniss, men komedi? Nej, det är falsk marknadsföring. Eller kanske inte helt och hållet. Det är antagligen meningen att detta ska vara satir, men jag måste nog säga att de tyvärr missar målet sju gånger av tio. Ungefär.

Sandra Bullock är precis lika bra som vanligt. Jag tror hon kan spela vilken roll som helst och vara övertygande. Billy Bob Thornton är precis lika sytlig (och då menar jag Borås-versionen av ordet, det vill säga äcklig, sliskig) som han brukar. Kan denna karl överhuvudtaget spela sympatisk? Nåväl, han är i alla fall briljant som otrevlig.

Filmen är intressant och skrämmande. Jag gillar speciellt slutet. Politiska beslut påverkar riktiga människor. Nu i efterhand upptäckte jag att filmen bygger på en dokumentär om valet i Bolivia 2002. Där ser man.

En liten undran här också... Varför i hela friden envisas C More med vit undertext? Inte bara är den vit utan också så liten och tunn att den nästan är omöjlig att se mot ljus bakgrund. I den här filmen blir det dessutom sju resor värre eftersom den engelska översättningen av all spanska hamnade över den svenska. Och den engelska texten var tjock och stor, vilket gjorde att den svenska inte syntes alls. Mina ögon blev oerhört förvirrade över kaoset.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 89 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 16 182 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar