måndag 2 oktober 2017

Film: Guardians of the Galaxy Vol. 2

Titel: Guardians of the Galaxy Vol. 2
Originaltitel: Guardians of the Galaxy Vol. 2
Genre: Science fiction
Regissör: James Gunn
Manus: James Gunn
Skådespelare: Chris Pratt, Zoe Zaldana, Michael Rooker, Karen Gillan, Dave Bautista
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 136 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 15 september 2017





Handling
Peter Quill försöker med sin nya familjs (det talande trädet, en tvättbjörn på anabola, en jätte med ett osannolikt smittande skratt och ett mänskligt, dödligt vapen) hjälp ta reda på vem hans far egentligen är. Naturligtvis stöter de på problem längs vägen.

Min kommentar
Jag var ju barnsligt förtjust i den första Guardian of the Galaxy och det var ju ganska uppenbart att det skulle komma en tvåa. Så fort det gick att förboka den så gjorde jag det och till slut kom den.

Det här är så hysteriskt roligt att det inte går att beskriva. Humorn är nog ganska låg, men den är på tillräckligt hög nivå för mig. Musiken är nog faktiskt bättre i den här än i första och introt där Groot "dansar" till ELO:s Mr Blue Sky ger mig nästan glädjetårar.

Jag älskar verkligen karaktärerna och kemin dem emellan är perfekt. Groot är fortfarande min stora favorit, han är obetalbar. Tvättbjörnen Rocket är inte lika briljant här, men även han har en del roliga kommentarer. Drax, som jag knappt minns från förra filmen, gör större intryck nu och han har nog filmhistoriens mest smittande skratt. Den nya karaktären Mantis känns som ett bra tillskott i gänget och jag hoppas hon blir kvar. Det är många huvudpersoner och alla tillåts ta lika stor plats. Tyvärr är det en lite trist bov den här gången, men det gör inte så mycket.

Kanske är den lite för lång och kanske är den snäppet sämre än ettan, men det är helt enkelt underhållning på hög nivå. Filmen är fullständigt oseriös och alldeles, alldeles underbar.

Glädjande nog så verkar det vara en trea på gång. Och ett tips bara, om du ser den, stäng inte av förrän ALLA eftertexter är slut.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 929 betyg).
IMDb hade den 7,9 i genomsnitt (beräknat på 259 609 betyg).
Jag ger den 4,0.

Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
Filmen kan köpas på cdon och discshop.

8 kommentarer:

  1. Hmm, jag har inte ens sett första ( vet inte vad jag gjort när resten av familjen sett den, läst mer troligt ). Varit lite sådär hela tiden till filmen, att kanske kanske inte. Men du sålde det, nu måste jag ju se den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutsättningen är ju att man har rätt typ av humor, har man inte det så faller liksom hela filmen. Så jag hoppas att den passar dig också :)

      Radera
  2. Som du sa, låg humor, men bra humor! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle kunna säga "rätt" humor :)

      Radera
  3. Så otroligt rolig. Utan att avslöja för mycket så säger jag, när Groot skulle hämta Yondus tuppkam :-D :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du ser, du har ju också Groot :) Den scenen var också kul. Stackars Groot :)

      Radera
  4. Vi såg ju den här på bio i USA och det är möjligt jag missade en del detaljer, för jag tyckte inte den var lika bra som ettan. Men uppenbarligen gillar jag också låg humor ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tyckte nog att denna var snäppet sämre än första, men den är fortfarande så väldigt bra :) Jag tycker det är skönt att ha undertexter som stöd för jag hör ibland inte vad folk säger. Faktum är att jag har infört undertexter även på svenska filmer. Det är så många som bara mumlar på film :)

      Radera