måndag 23 oktober 2017

Film: Alien: Covenant

Titel: Alien: Covenant
Originaltitel: Alien: Covenant
Genre: Science fiction
Regissör: Ridley Scott
Manus: John Logan, Dante Harper
Skådespelare: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Carmen Ejogo
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 122 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 6 oktober 2017




Handling
När besättningen på rymdskeppet Covenant är på väg till en avlägsen planet i den bortre delen av galaxen, upptäcker de att vad de tidigare trott varit ett outforskat paradis i själva verket är en mörk och farlig värld. De tvingas fly från ett hot mer skrämmande än de någonsin kunnat föreställa sig.

Min kommentar
Jag minns ju med fasa både första och andra Alien-filmerna, dessa klassiker inom sci-fi/skräck och jag har envist tittat vidare på varenda film som kommer. Trots att jag inte alltid har gillat och trots att detta universum har blivit mer och mer förstört. Den här Alien-filmen är egentligen en fortsättning på Prometheus, men av någon anledning så heter den inte Prometheus 2, utan här har man valt att knyta an till Alien-filmerna i stället.

Tydligen är jag inte tillräckligt stort Alien-fan för att ha alla de här olika filmerna klart för mig, som i vilken ordning de egentligen kommer, men det är ganska tydligt att denna ligger före första Alien-filmen tidsmässigt. Här får man nämligen alla förklaringar, närmast idiotförklarande sådana, till allt. Som i alla fall inte jag vill ha. Nu finns inte längre någon som helst mystik kvar, vilket förstör alla de andra filmerna. Man behöver faktiskt inte få allt förklarat för sig, en del vill man kanske gå och grunna på.

En av de stora frågorna som jag har kvar efter att jag har sett klart är vad den här filmen egentligen vill vara. Filosofisk och djup? Science fiction? Skräck? Den misslyckas egentligen med allihop, men den är ändå hyfsat underhållande och tillräckligt bra för att de två timmarna ska gå ganska snabbt. Jag tycker att filmen, som en Alien-film, är lite menlös. Kanske mest i betydelsen att jag tycker att den känns onödig.

Som vanligt så vimlar det av korkade karaktärer och jag blir lite deprimerad över att det tydligen aldrig kommer att förändras. Eller är det kanske bara korkade människor som ger sig ut på koloniseringsuppdrag år 2104? Eller finns det kanske bara korkade människor i framtiden? Dessutom är filmen sjukt förutsägbar, jag kan inte för mitt liv gissa om det är meningen eller ej.

Jag tycker ändå att Alien: Covenant är sevärd. Om man nu som jag är ett tillräckligt stort Alien-fan. Annars kan man nog hellre låta bli den.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 979 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 159 491 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Haha, det var tydligt besked. Jag är inget Alienfan, så nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För icke Alien-fans så är nog den här filmen bortkastad :)

      Radera
  2. Jag har faktiskt inte sett någon av Alien-filmerna, vet knappt vad de handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, de två första är grymt bra, sedan går det egentligen bara utför.

      Radera