lördag 7 oktober 2017

"Den gränslöse" av Jussi Adler-Olsen

Författare: Jussi Adler-Olsen
Titel: Den gränslöse
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 493
Originalspråk: Danska
Originaltitel: Den grænseløse
Översättare: Leif Jacobsen
Serie: Avdelning Q 6
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2015
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 september 2017




Första meningen: Hon såg grå nyanser överallt.

Baksidetext
En telefonsignal skär genom källaren i Köpenhamns polishus och väcker kriminalinspektör Carl Mørck från den sedvanliga morgonluren med fötterna på skrivbordet. När Carl förstår att kollegan från Bornholm vill ha Avdelning Q:s hjälp med ett gammalt hopplöst fall blir han genast avvisande. I andra änden av tråden läggs luren tyst på. Några få timmar senare står det klart att konsekvenserna av Carls kallsinnighet varit katastrofala.

Tillsammans med kollegorna Assad, Rose och Gordon dras Carl in i utredningen av en sjutton år gammal tragedi. En ung livsglad kvinna försvann från en folkhögskola på Bornholm och hittades död hängande i ett träd några kilometer därifrån. För den skeptiskt lagde Carl blir det mystiska fallet särskilt svårt att finna reda i. Efterforskningarna leder till en soldyrkande sekt på Öland och en manipulatör med järnvilja som inte skyr några medel för att skydda sig själv och de sina.

Min kommentar
Jag började läsa den här serien för drygt tre år sedan och då slukade jag dem i ganska snabb takt. Tyvärr tyckte jag att böckerna tappade lite för varje del. Eftersom första boken började på så hög nivå så gjorde det inte så väldigt mycket. Förrän jag läste den femte, som jag upplevde som omständlig och lite trist. Kanske är det därför som denna sjätte del har blivit stående oläst i över två år. I min fortsatta satsning på att läsa ikapp serier så har nu turen äntligen kommit till denna.

Den gränslöse består av tre olika trådar, kan man nog säga. Det börjar 1997, på Bornholm, med något som verkar vara en smitningsolycka. En annan tråd tar sin början 2013 i London, för att sedan fortsätta på Öland. Givetvis finns det då ju en tråd som utspelar sig i nutid också. Den skiftar miljö mellan Köpenhamn, Bornholm och Öland. Mestadels på Bornholm, vilket jag gillar. Jag har aldrig varit där, men den där lilla ön har lockat mig i många år nu. Vanligtvis brukar jag störa mig på olika trådar som ofta gör en historia hoppig. Så icke här. Jag måste säga att Jussi Adler-Olsen sköter detta föredömligt.

Antalet karaktärer är helt osannolikt många, men inte ens där får jag problem. Kanske beror det på att jag ju känner huvudpersonerna sedan gammalt. Carl är en väldigt underlig person (vilket ju faktiskt gäller alla på avdelning Q), mestadels är han en butter och bitter man som gärna inte gör något alls. Men när han får ett fall så blir han som en pitbull och vägrar släppa taget. Han är en alldeles utomordentlig utredare. Assad är lika mystisk som vanligt, även om det börjar komma fram en del hemligheter. En hjälte är han i alla fall. Rose är... Rose. Bara lite mer mystisk än tidigare. Om det är möjligt. Gordon kan nog bli ett intressant tillskott. Passar gör han i alla fall. Jag gillar verkligen samspelet mellan de udda figurerna på avdelning Q. Jag skulle trivas där.

Jussi Adler-Olsen utforskar det mänskliga, den mörka delen, så även i Den gränslöse. Man skulle kortfattat kunna säga att den handlar om vad människor tror på, här mestadels åt new age-hållet och sekter. Fanatiker av alla sorter har alltid skrämt mig, de är otäcka. Insprängt mitt i allt mumbojumbo kommer en väldigt intressant "diskussion" om teologi. De tio sidorna fick mig att bli så nyfiken att jag kände ett stort behov av att googla. Det har jag inte gjort än, men det kommer jag förmodligen att göra.

Personligen tycker jag att detta är en av de bättre i serien. Det kan bero på att det känns som att Carl, Assad och Rose får mer plats här. Återigen blir deras små skärmytslingar roliga små episoder och jag kan inte låta bli att fnissa. Det gamla fallet där Carl och Hardy blev skjutna återkommer och jag kan nog tycka att det är dags att avsluta det nu. Tyvärr är boken på tok för lång och utdragen. Jag skulle tro att jag inte hade haft några problem att hitta runt hundra sidor som hade kunnat tas bort.

Nu har det ju kommit ännu en del i den här serien och den står redan här i hyllan. Förhoppningsvis ska det inte gå två år innan jag läser den.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,0 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 221 betyg).
Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 7 355 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Den gränslöse: Bokdamen, Carolina läser och Nilmas bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag borde verkligen läsa fler i den här serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju det jag tyckte att jag borde :) Det är en bra serie och jag gillar alla de udda karaktärerna.

      Radera