fredag 18 augusti 2017

Helgfrågan v 33 (17 - 20 augusti)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Vad tycker du om ljudböcker?

Jag är inte mycket för ljudböcker. Det är svårt för mig att hålla fokus när inte ögonen är upptagna, speciellt när de inte är upptagna med samma som öronen. Eller vad man ska säga. Jag har ändå gett mig på det med provperioder på de tre största tjänsterna. Det blir ju en del bussåkande nu så jag tyckte det kunde vara idé att verkligen försöka. Igår lyssnade jag färdigt på Ann Cleeves Dött vatten och helt ärligt så känner jag mig mest förvirrad av den. Det hade inte blivit många brott lösta om jag bara hade lyssnat. Dessutom var uppläsaren något av det sämsta jag har lyssnat på. Så trött, sävlig, långsam och med en rejäl basröst, vilket jag överhuvudtaget har lite svårt att höra.

Det har dock hänt att jag gillat både bok och uppläsare, som Flickan med snö i håret av Ninni Schulman. Den var klockren att lyssna på.

35 kommentarer:

  1. Ja, det är ju liksom precis det jag befarar. Att uppläsaren är för långsam, och att det är svårt att hålla fokus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju att höja hastigheten på alla de tre tjänster jag har provat, men det betyder å andra sidan att när uppläsaren någon gång råkar dra på så blir det bara babbel :)

      Radera
  2. Så är det för mig, kan inte bibehålla fokuset och efter en stund så blir att bara brus i öronen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort det händer något runt omkring mig så tappar jag fokus. Och det händer ju nästan alltid något :)

      Radera
  3. Åh ja, uppläsaren gör ju jättemycket för hela upplevelsen. Min favorit är Stefan Sauk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnade lite på Stefan Sauk, men jag irriterade mig så på något ord som han uttalade väldigt märkligt och till slut var det det enda jag hörde :) Sambon älskar Sauk som uppläsare.

      Radera
  4. Är uppläsaren för långsam så brukar jag snabba upp inläsningen. Nu för tiden lyssnar jag nästan bara på dubbel hastighet, man vänjer sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hjälper liksom inte att öka på hastigheten, eller jo, det hjälper ju mot långsamheten, men fokuset tappas ändå :)

      Radera
  5. "mina" böcker finns nog inte som ljudbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, gamla böcker är inte så vanliga. De har nog fullt upp med att läsa in alla nya som kommer.

      Radera
  6. Uppläsaren är jätte viktig om man ska lyssna! Jag tycker också ljudböcker går lite för långsamt och därför tappar jag fokus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar nog de flesta uppläsare, i alla fall hjälpligt. Fokuset däremot är besvärligare.

      Radera
  7. Uppläsaren är viktig, finns en del som jag undviker, men det finns många som är bra. Vem läser Dött vatten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harald Leander heter han som läser, han har tydligen läst in väldigt många, väldigt kända böcker. Vissa verkar gilla honom :) Jag vet att jag lyssnade på Angela Kovac en gång och henne gillade jag.

      Radera
  8. Tja ... Jag tänker öva på att lyssna. Till slut måste jag väl lyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar för mig, så länge jag kan ha 100% fokus på öronen :)

      Radera
  9. bra titel och bra uppläsare så går det bra att lyssna. men jag vill ha något för händer också. baka, sticka, typ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort min hjärna får möjlighet så går den in i sin egen lilla bubbla, bland annat när jag lagar mat eller annat, och då hör jag absolut ingenting :)

      Radera
  10. Jag var tvungen att kolla om jag lyssnat på den uppläsaren, och jag hade lyssnat på en av hans böcker. Men där tyckte jag att det ändå fungerade (en macho privatdeckare i ett dåtida Berlin med lite noir-känsla typ). Men ibland tar det lite tid att vänja sig vid vissa personers uppläsning. Jag kan störa mig otroligt i början av en bok ibland men sen vänja mig och inte reflektera alls en bit in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vande mig nog lite också, men gillar honom gör jag inte :) Nu har jag ju dessvärre använt en provperiod på alla tre tjänster så nu har jag inget kvar och att betala fullt pris är inte aktuellt. Det är lite synd för det är onekligen bekvämt att lyssna på bussen :)

      Radera
  11. Har inte fastnat för ljudböcker ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker vänja mig, för det är ganska bekvämt ändå.

      Radera
  12. Jag tycker också att uppläsarna oftast läser lite väl långsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På de tjänster jag har provat så har man kunnat öka hastigheten, men det är ju lite vanskligt det också.

      Radera
  13. Jag har precis skaffat mig Storytel och börjat lyssna. Och tycker att det passar väldigt bra som komplement till vanliga böcker. Det blir dubbelt så mycket läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lätt kunnat tänka mig att ha Storytel, om det hade funnits familjeabonnemang. Det känns inte prisvärt, för mig, att betala fullt pris.

      Radera
  14. Ljudböcker funkar inte för mig heller, jag börjar hela tiden tänka på andra saker och glömmer totalt bort boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar hjälpligt när jag pendlar och sitter still i bussen, då kan jag lägga 100% på öronen, men så fort jag ska gå till eller från bussen så måste jag ju bry mig om annan trafik och då är det lätt att jag slutar lyssna :)

      Radera
  15. Ljudböcker funkar inte för mig heller jag klarar inte av att behålla koncentrationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste verkligen anstränga mig för att behålla fokus på öronen :)

      Radera
  16. Har också lyssnat på en Ninni Schulman-bok med nöje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både en bra bok och en bra uppläsare :)

      Radera
  17. Jag gillar ljudböcker, gör det lättare att städa och stryka men viktigt med rätt uppläsare.

    SvaraRadera