onsdag 21 juni 2017

"Tjockare än vatten" av Carin Gerhardsen

Författare: Carin Gerhardsen
Titel: Tjockare än vatten
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 388
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hammarbyserien 7
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2015
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 8 juni 2017




Första meningen: Hennes liv hade kantats av vatten, tänkte Lillemor.

Baksidetext
En rad dräpta katter, omsorgsfullt utplacerade i anslutning till vatten, väcker känslor i Stockholms södra förorter. Men när en respekterad psykolog hittas dränkt och stympad i sitt eget badkar får Conny Sjöberg och hans team annat att tänka på.

Efter ett fall på tjugofem meter hamnar en man på framrutan till en bil, och utredningsarbetet tar en ny vändning. Spåren pekat mot en serie bestialiska handlingar i det förflutna, och så småningom går det upp för de inblandade att en ny katastrof väntar om hörnet. Medan klockan tickar rivs gamla sår upp, inte minst för några av poliserna själva.

Min kommentar
Carin Gerhardsen är en av Sveriges bästa deckarförfattare. Tycker jag. Med en liten, liten besvikelse på förra delen i serien i minnet så tog jag mig an denna näst sista del i Hammarbyserien, en aning orolig, men med tillförsikt. Det var ju dessutom en del trådar som jag var nyfiken på vad som skulle hända med.

Jag kan inte låta bli att bli besviken på denna också. Inte för att den är dålig för det är den absolut inte, men en bok blir inte bättre bara för att man stoppar in de mest osannolika sammanträffanden. Tvärtom. Här blir det som ett spindelnät, med trådar som spretar både upp och ner och åt sidorna. Fallen (ja, det är flera) var för sig är väldigt bra beskrivna, men tillsammans blev det så orealistiskt att jag nästan var tvungen att skratta åt det i stället för att bita på naglarna.

Som vanligt så är poliserna inblandade rent privat, vilket jag för övrigt också börjar bli less på, på de mest underliga sätt. Jag är glad att Gäddan får mer utrymme i den här boken, det har jag längtat efter länge, och nu får vi lära känna henne närmare. Det vi får veta och sättet är jag inte så glad i. Deprimerande historia. Jamal och Petra är inblandade redan från förra boken och den tråden klaras upp redan i den här boken. Våldtäkten på Petra, från första boken, verkar få sin slutgiltiga upplösning och jag hoppas verkligen att det var sista gången jag hörde talas om det fallet. Det verkar som att Sjöbergs tomtebolycka inte längre är i fokus och inte heller Sandéns dotter. Tack och lov. Jag gillar relationen mellan poliserna och jargongen de har sinsemellan. Den arbetsplatsen hade passat mig.

Namnvalen i den här boken är väldigt spännande. Namn som Freja, Ägir och Tor kittlar min fantasi. Generellt sett har de "nytillkomna" karaktärerna väldigt gamla, nordiska namn. Just Ägir finns det faktiskt ingen i hela Sverige som heter.

När polisen kom på ena delen av lösningen blev jag inte ett dugg förvånad, det hade jag själv listat ut långt före. Andra delen var dock lite klurigare. Slutet är väl så där. Det är väldigt snyggt ihopknutet, men om man behöver tio sidor på slutet för att förklara hur allt hänger ihop så har man gjort det för krångligt. Jag är imponerad över att inga lösa trådar blev hängande.

Det slutliga betyget blir ändå högt för när det är bra så är det riktigt bra. Nu ser jag fram emot att läsa den sista delen. Eller jag vet inte, det kommer att bli sorgligt att ta farväl av dem.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,7 (beräknat på 335 betyg).
Goodreads hade den 3,73 i genomsnitt (beräknat på 204 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Tjockare än vatten: Lottens bokblogg, Johannas deckarhörna och Zellys bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Först blev jag lite orolig att du inte gillade den. Men sen såg jag att du hade ungefär samma invändningar som jag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju omöjligt att inte gilla, men boken hade vunnit på om några sidospår hade tagits bort. Tycker jag :)

      Radera