söndag 18 juni 2017

Smakebit på søndag: Mitt hjärta går på

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Dags för lite feelgood med Mitt hjärta går på av Christoffer Holst. Många har läst och gillat. Nu är det äntligen min tur.

Min smakebit är från sida 25 i e-boken.
Ända sedan jag var liten har jag trott att mina föräldrar ska dö på lördagar. Anledningen till det är att de sedan mitten av nittiotalet har dukat upp allt ätbart i världen på vårt mörkbruna tevebord varje fredagskväll. Det ser bokstavligen ut som den sista måltiden. Charkuterier, bruschetta, fasta och rinniga ostar, oliver, carpaccio, sallader (inga isbergs-ångest-varianter utan färgstarka kreationer med kål, granatäpple och rostade nötter) och massor av sötsaker. Mamma och jag dricker något gott bubbel, min syster Victoria och min pappa dricker superljus öl med amerikanska etiketter och mormor dricker lite av vad hon än kommer åt. På somrarna har vi balkongdörrarna mot Sibyllegatan öppna så att det underbara ljudet av taxibilar, fulla turister och spårvagnar från Strandvägen kan strömma in och om vintrarna fyller vi vardagsrummet med massor av höga levande ljus. På teven visas oftast Let’s Dance. Eller beroende på säsong kanske Let’s laga mat i lantkök eller Let’s hitta lik i skärgården. Mina föräldrar förenas genom mat. Mat är deras gemensamma lösning på allt från depression till Gaza-konflikterna.

26 kommentarer:

  1. Ja, det ska som sagt bli intressant att se vad du tycker. Jag gillade :-)

    SvaraRadera
  2. Känner att våra fredagskvällar ligger lite i lä i jämförelse...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där ser inte vårt fredagsmys ut heller :)

      Radera
  3. Ja nu blev jag hungrig, tack och lov vankas det mat snart. Den fick jag som överraskningsexemplar, ska nog ta och läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du kommer att gilla den :)

      Radera
  4. Det hørtes ut som en veldig koselig bok :-) Den fikk jeg lyst til å lese :-)
    Ha en riktig fin sommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den finns på norska, den var verkligen mysig :)

      Radera
  5. kände inte alls till den här. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog inte förstå hur någon har lyckats missa denna ;) En väldigt mysig bok, kan vara något av det gulligaste jag har läst.

      Radera
  6. Nu blev jag ju hungrig! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Låter som en trevlig bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både rolig, lite ledsam och väldigt mysig :)

      Radera
  8. Den boken måste jag ju läsa, vilken rolig koppling mellan det som för många är fredagsmys och sista måltiden, det ligger ju onekligen något i det och man kan ju undra varför det alltid skall ätas när man ser på teve :) Ganska roligt fenomen också, att fredagsmys är förknippat med att man själv sitter i tevesoffan medan främmande människor har roligt på teverutan. Det verkar som författaren fångat det där fenomenet perfekt. Japp, måste läsas, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läs den! En helt fantastiskt gullig historia, med lite lagom svärta. Författaren verkar ha ett bra öga för olika företeelser som mänskligheten pysslar med :)

      Radera
  9. "Mormor dricker lite av vad än hon kommer åt." Låter som en bok i min smak :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt rolig bok, på många sätt :)

      Radera
  10. Den här vill jag läsa! Läste hans andra bok för ett tag sedan och gillade hans stil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hans andra liggande här och det är jag väldigt glad för just nu :)

      Radera
  11. Den boken var en riktigt positiv överraskning! Så oväntat bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite orolig när jag började läsa, alla verkar ju gilla den, men jag föll pladask jag också :)

      Radera