onsdag 14 juni 2017

"Skuggan av henne" av Anna E Wahlgren

Författare: Anna E Wahlgren
Titel: Skuggan av henne
Genre: Thriller
Antal sidor: 344
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Visto förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 27 maj 2017




Första meningen: Självklart var badrummet kliniskt jävla rent, tänkte Marie och betvingade impulsen att slå sönder något med sina bara händer.

Baksidetext
Vem lyssnar du på när sanningen är för tung för att bära? Går det att glömma och förlåta? Så fort Marie sätter foten i den lilla staden Norfors börjar hon ångra sitt beslut. På behörigt avstånd från Stockholm har hon och maken Christian alla möjligheter att rädda sitt äktenskap, men riskerar även att förlora allt. I takt med att Christians frånvaro ökar tränger en oönskad närvaro sig på, och när ett barn försvinner i Norfors växer Maries oro för dottern Ellen. Finns det ett samband med tragedin som utspelade sig i staden många år tidigare? Har hon genom att flytta satt sin egen dotter i fara?

Ensam kämpar Marie mot hotet som riskerar att krossa allt. Ett hot som befinner sig närmare än hon tror.

Min kommentar
Jag har märkt att ett flertal böcker som jag fick förra sommaren på något sätt har försvunnit i bokhögarna och förblivit olästa. Detta försöker jag nu åtgärda, sakta men säkert. Skuggan av henne är en sådan bok och om jag ska vara helt ärlig, vilket man ju ska, så kan det i det här fallet spela in att den är en egenutgivning. Min läslust har ett flertal gånger nästan förstörts av böcker som aldrig borde ha getts ut. Den här boken är ett av de där undantagen som gör att jag förmodligen kommer att fortsätta läsa egenutgivna böcker.

Vi kom väl lite på kant från start, när det såg ut som att det skulle bli två tidstrådar. Det blev det, men inte med den som startades i andra kapitlet, den hördes aldrig mera av. Vilket i mina ögon gör den överflödig. I stället blev det en annan tråd, som bara handlar om ett besök hos en psykolog. Den här delen av historien berättas i jag-form, resten av boken är i tredje person och man följer både Marie och Christian. Jag vet inte riktigt varför perspektivet skiftar, men det är inget som stör när jag väl har vant mig.

Den lilla orten Norfors beskrivs på ett bra sätt och alla som har varit i en småstad känner igen sig. Både vad gäller hur det ser ut och människorna som bor i den. De karaktärer som dyker upp i periferin är just i utkanten och de flesta av dem har ingen som helst betydelse för intrigen. Marie och Christian får däremot väldigt mycket utrymme och jag tycker att jag lär känna dem på ett ganska bra sätt, i alla fall är det helt klart vad det är som driver dem. Jag gillar inte någon av dem. Speciellt inte Christian, som är ruggigt endimensionell. Jag tycker det är synd att han får så mycket plats, hela hans historia förtar resten. Mest kanske för att jag har absolut noll förståelse för en gift person som hoppar i säng med andra, än mindre förståelse för den andra parten.

Man får tidigt klart för sig att de döljer något, både Marie och Christian och större delen av tiden funderar jag på vad det kan vara. Det pytsas ut lite ledtrådar med jämna mellanrum, men jag är lite osäker på om det överhuvudtaget framgick vad det egentligen var som Christian hade gjort. Det finns en del scener som jag tycker är helt onödiga och en del andra är bara obegripliga. Som att Christian inte skulle ha fått någon som helst introduktion på sitt nya jobb och den där händelsen när polisen plockar med sig någon utan någon som helst grund. Det gör de väldigt sällan, i alla fall inte just den här typen av person.

Efter knappt två tredjedelar anser jag mig ha kommit på lösningen, vilket nog får ses som ovanligt sent, men så långt in i boken börjades det hintas väldigt kraftigt. Att jag hade rätt förtog inte ett dugg av spänningen, utan den sista tredjedelen är nästan i nagelbitarnivå. Slutet är definitivt värt en fyra. Jag gillar verkligen att det händer en del oförutsägbart här och att allt inte blir sockersött puttenuttigt.

Detta är en väldigt lovande debut och jag ska helt klart hålla ögonen öppna efter fler böcker av Anna E Wahlgren.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,0 (beräknat på 4 betyg).
Goodreads hade den 4,67 i genomsnitt (beräknat på 3 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Skuggan av henne: Skriva läsa leva, Vargnatts bokhylla och Signerat Dezmin.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Lät ju väldigt lovade. Inte minst för att vara egenutgivet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt positivt överraskad och det ska bli spännande att se vart det här författarskapet tar vägen.

      Radera
  2. Borde nog läsa den här snart då :)

    SvaraRadera