torsdag 1 juni 2017

Hett i hyllan #94

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och så hoppar vi fram till bokrean 2014, en period som jag tror att vi får uppehålla oss vid ett tag. Ganska länge...
Först ut är I tystnaden begravd av Tove Alsterdal. För sisådär 2,5 år sedan läste jag hennes debut, Kvinnorna på stranden, och blev nog lite besviken. Den var inte alls vad jag förväntade mig efter att ha läst baksidetexten. Den beskrevs som thriller, men jag skulle nog kalla den drama. Även I tystnaden begravd beskrivs som thriller och ja, det har tagit emot att läsa den. Jag måste verkligen ta mig i kragen och läsa denna snart så jag vet om det här är en författare jag vill fortsätta läsa eller ej.

Så här står det på baksidan:
Lars-Erkki Svanberg, en gång Sveriges snabbaste skidåkare, slås ihjäl med sin egen yxa på gården Rauhala hemma i Tornedalen.

I ett trapphus i Sankt Petersburg skjuter en rysk gangsterledare sin närmaste vän, och flyr mot gränsen.

Katrine, som just har fått sparken från Sveriges Radio, upptäcker att hennes mamma inte är den människa hon trodde. I byn Kivikangas långt uppe i norr finner hon sanningar som tystats ner i generationer.

Medan midvintern långsamt släpper sitt järngrepp över Nordkalotten dras deras historier allt närmare varandra, tills allting slutligen löper samman i den utkylda mangårdsbyggnaden på Rauhala - ett namn som betyder lugnet, friden.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Jag har läst en av henne och var också lite besviken. Så jag har Kvinnorna på stranden i hyllan...

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/06/01/hett-i-hyllan-47/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Jag tycker alla andra bara älskar hennes böcker så jag har på allvar tänkt att jag måste ha fel :)

      Radera
  2. Kvinnorna på stranden är den enda av hennes böcker jag inte läst. De andra tycker jag om. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan-94.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag att Kvinnorna på stranden var ett undantag :)

      Radera
  3. Jag har inte läst något av Alsterdal, men har varit lite nyfiken. Här kommer min hyllvärmare: http://beasbokhylla.se/2017/june/hett-i-hyllan-15.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju väldigt många som gillar hennes böcker.

      Radera
  4. Känner igen Alsterdals bok. Tror att även jag har den i min bokhylla.
    Här kommer min bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan-94.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon syntes ju lite överallt för något år sedan.

      Radera
  5. Den har jag läst den var riktigt bra. Däremot har jag inte läst denna https://eggetbok.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan-16.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, kanske dags att ta tag i den då :)

      Radera
  6. Jag har läst tre böcker av henne och det är bara den här jag verkligen gillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag nog läsa den snart, så jag vet vad jag tycker :)

      Radera
  7. Den där bokrean .... gör verkligen att man får böcker i hyllan som det är svårt att hinna läsa...min bok kommer från förra årets

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan-170601.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför det är så svårt att stå emot just på bokrean :)

      Radera
  8. Har inte läst något av henne. Här kommer min hyllvärmare. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/06/01/hett-i-hyllan-25/

    SvaraRadera
    Svar
    1. I värsta fall, om jag inte gillar den här boken heller, så har jag ju två böcker att ge bort :)

      Radera