måndag 19 juni 2017

Film: Citizenfour

Titel: Citizenfour
Originaltitel: Citizenfour
Genre: Dokumentär
Regissör: Laura Poitras
Manus: -
Skådespelare: Edward Snowden, Glenn Greenwald, Ewen MacAskill, William Binney, Jacob Appelbaum
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 144 min
Serie: -
Såg den på SVT Play 4 juni 2017





Handling
I början av 2013 började Laura Poitras få krypterade mejl från någon som identifierade sig som "citizenfour" och som var beredd att avslöja massiv dold övervakning utförd av NSA och andra underrättelseorgan. I juni samma år åker Laura Poitras och reportern Glenn Greenwald till Hongkong för att möta mannen som var Edward Snowden. Poitras tog med sig kameran och filmade i hotellrummet där Snowden gömde sig medan han berättade allt.

Min kommentar
Förra veckan skrev jag ju om filmen Snowden och när jag skrev det inlägget så upptäckte jag att det också gjorts en dokumentär. Den som man faktiskt ser filmas i filmen. Den ville jag ju se, men jag kunde inte hitta den någonstans. Tills jag såg att den fanns på SVT Play. Och att det var sista dagen att se den. Det avgjorde ju saken.

Detta är ju en riktig, i betydelsen äkta, dokumentär, alltså ingen mockumentär. Det man ser är det som filmades på hotellet då när det verkligen hände. Det känns också som en dokumentär, den fokuserar mer på händelseförloppet och är mer förklarande än rafflande. Jag kan verkligen rekommendera att man ser spelfilmen Snowden innan man ser Citizenfour, såvida man inte redan är väldigt insatt i ämnet. Det är inte snyggt, men det är skräckinjagande.

Det känns helt sjukt och lite absurt att sitta och titta på detta och veta att det här är på riktigt. Det är ingen skådespelare utan det är Snowden, en hjälte som inte vill vara hjälte, han vill bara rätta till det som är fel. Jag skulle gett nästan vad som helst för att kunna titta in i hans huvud när han får den där lite tomma blicken, då när man fattar att han tänker på vad han egentligen har gjort.

Jag har ju alltid varit lite paranoid och jag kan inte påstå att den här historien hjälpte till. Faktum är att jag många gånger har funderat på att tejpa över webbkameran på laptopen. Nu har jag gjort det. Min gissning är att jag själv hamnade i något filter när jag tryckte in mitt betyg på IMDb, men det får det vara värt. Jag är för evigt tacksam för dessa modiga människor som inte bara säger en massa vackra ord utan verkligen vågar göra något.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 609 betyg).
IMDb hade den 8,1 i genomsnitt (beräknat på 42 221 betyg).
Jag ger den 4,0.


Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar