måndag 20 mars 2017

TV-serie: Fallet O.J. Simpson: American Crime Story

Titel: Fallet O.J. Simpson: American Crime Story
Originaltitel: The People v. O.J. Simpson: American Crime Story:
Genre: Drama
Skapad av: Aaron I. Naar
Skådespelare: Sarah Paulson, Cuba Gooding Jr., David Schwimmer, John Travolta, Sterling K. Brown
Premiär: 2016-02-02
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 40 min
Såg den på TiVo februari 2017 - mars 2017





Handling
OJ Simpson anklagades för att brutalt ha mördat sin exfru Nicole Simpson och en vän till henne. Serien följer med i arbetet under rättegångarna och utforskar även det kaos som försiggick bakom kulisserna på såväl försvars- som åklagarsidan, och hur en kombination av åklagarnas överdrivna självsäkerhet och försvarets slughet spelade in i det slutgiltiga resultet.

Min kommentar
Jag har väl egentligen aldrig varit medveten om exakt hur stor O.J. Simpson var i USA, eftersom jag aldrig varit intresserad av amerikansk fotboll. Däremot hade jag sett honom i några nakna pistolen-filmer innan allt det här hände så jag visste vem han var när allt brakade loss i media. Även svensk. Jag vet inte om den här TV-serien är rättvisande. Inte heller vet jag om han var skyldig till morden eller ej.

Den här TV-serien kröp ordentligt under skinnet på mig och jag var irriterad och arg mest hela tiden när jag tittade. Det är ju väldigt sällan som världen är svart eller vit, ofta hamnar man ju i en gråzon, men det finns vissa saker som bara inte kan eller får hamna i gråzonen. Man får aldrig någonsin glömma vad en rättegång handlar om. Att välja sida handlar inte om svart/vit, man/kvinna eller känd/okänd, det enda det handlar om är skyldig/oskyldig. I min värld är det precis lika illa att bli dömd på grund av hudfärg som det är att bli frikänd på grund av hudfärg. Färgen på skinnet har inget alls med detta att göra.

Att se de här advokaterna göra hela fallet till en rasfråga gör mig så upprörd att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. För mig är det precis lika rasistiskt att förutsätta att någon är skyldig respektive oskyldig på grund av hudfärg. Det blir så många fel på så många nivåer. Det hela blir inte bättre av att åklagarsidans Marcia blir utsatt för både det ena och det andra, bara för att hon är kvinna; andra kvinnor betygsätter hennes klädstil och frisyr (märk väl, kvinnorna gör det, inte männen), USA blir chockat när det visar sig att hon har Tampax i handväskan och hon ifrågasätts som mor eftersom hon ligger i en vårdnadstvist och har tid att ägna sig åt fallet med O.J.. Inget av detta hade drabbat henne om hon hade varit man.

Förmodligen hade jag varit en usel advokat, både i försvar och åtal, och visst förstår jag att man ska försöka få den åtalade frikänd/fälld, men det får ju liksom finnas gränser för vad man tar sig till och hur "blind" man är. Alla är i stort sett rabiata och helt övertygade om sakernas tillstånd, vilken sida de än är på. Den ende som verkar vettig är Robert Kardashian (spelad av David Schwimmer), som verkligen funderar över O.J:s skuld och inte alls vet vad han ska tro.

Skådespelarna är genomgående fantastiska, men Sarah Paulson som spelar Marcia är otroligt bra. Jag tror på henne varenda sekund, oavsett om hon är hemma eller i domstolen. Jag blir överraskad av att se John Travolta (som ser helt stelopererad ut i ansiktet), David Schwimmer (som är helt grym) och Cuba Gooding Jr (har inte sett honom i något på evigheter).



TV-serier.nu hade säsongen 2,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 37 049 betyg).
Jag ger säsongen 4,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar