lördag 4 mars 2017

"La Peregrina" av Cecilia Samartin

Författare: Cecilia Samartin
Titel: La Peregrina
Genre: Drama
Antal sidor: 487
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: La Peregrina
Översättare: Mia Ruthman
Serie: Peregrino 2
Förlag: Bazar Förlag
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 13 februari 2017




Första meningen: Mitt tidigaste minne är att jag ligger och ser upp i ett par mörka, gåtfulla ögon.

Baksidetext
Den unga mexikanskan Jamilet bor i Los Angeles, där hon genom sitt arbete på ett psykiatriskt sjukhus blir god vän med den excentriske señor Peregrino. Med Jamilets hjälp får señor Peregrino tillbaka sin frihet, och han gör henne officiellt till sin arvinge. Men Jamilet kan inte glömma señor Peregrinos berättelse om hur han som ung vandrade den legendariska pilgrimsvägen till Santiago de Compostela och mötte sitt livs kärlek Rosa bara för att förlora henne igen. Jamilet känner ett oförklarligt band till Rosa. När hon får veta att både hon och Rosa föddes med samma slags födelsemärke, satsar hon allt på att ta reda på Rosas historia, även om det innebär att hon måste bryta mot lagen och sätta sitt förhållande till señor Peregrino på spel. Hennes sökande för henne till Mexico och Spanien och hon gör upptäckter som är mer fantastiska än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Min kommentar
För nästan två år sedan läste jag första delen i den här serien och föll pladask, då var jag väldigt glad över att jag redan hade andra delen i hyllan. Det tog ändå ända till nu innan jag läste den. Lite grämer det mig att jag lät så mycket tid gå mellan böckerna.

La Peregrina består av två trådar, en som tar vid precis där Señor Peregrino slutar och en som handlar om Rosa, Señor Peregrinos stora kärlek, och är bland annat hennes version av pilgrimsvandringen där de två möts. Det är precis det som stör mig för jag minns inte detaljerna i Señor Peregrinos version och jag kan inte säga vad som skiljer sig mellan dem. Rosas tråd handlar även om hennes uppväxt och hur hon till slut hamnar på den där vandringen till Santiago de Compostela. Det är den här tråden som tar störst plats och det är nog den som är mest intressant också.

I Jamilets tråd (den som är i nutid alltså) är det ganska många som får sina röster hörda. Oftast hänger vi med Jamilet, men även Eddie, Señor Peregrino, Carmen, Jenny B och någon mer får berätta ibland. Jag brukar ju tycka att det ofta blir rörigt när man hoppar både tidsmässigt och POV, men det blir det inte här. Det framgår tydligt vem och när. Det enda som gör mig lite förvirrad är att jag ibland inte vet om jag är i Spanien, Mexico eller USA.

Jag tycker inte att La Peregrina är lika bra som Señor Peregrino, kanske mest för att jag ju hört en bra bit av den här historien redan, men jag får inte alls samma känsla för karaktärerna. Länge tyckte jag att boken var värd 3,5 i betyg, men ungefär halvvägs tog det sig och jag hade precis bestämt mig för att sätta 4 på den när själva slutet kom. Vad hände? Känslan var lite som när Bobby Ewing plötsligt dök upp i duschen efter att ha varit död i två(?) år. Det finns så många problem med det slutet och jag har ingen som helst förståelse för det. Det enda jag kan hoppas på är att det inte var på riktigt, men det blir poängavdrag för det.

Vad ska nu nästa del handla om? Ja, jag har en liten aning, jag är väldigt glad att jag redan har den och att den ska bli läst någon gång i år.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,5 och genomsnittet 3,9 (beräknat på 56 betyg).
Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 486 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om La Peregrina: Vår bokvärld, Beas bokhylla och Feelgoodbiblioteket.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Jag har också läst de två första delarna och gillade dem väldigt mycket. Tredje delen är i hyllan och väntar.
    Då du gillade de här så rekommenderar även jag hennes andra bok Drömhjärta som jag gav betyget 4.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska snart ta mig an tredje delen, i alla fall under året, sedan är det fullt möjligt att det blir fler böcker av henne. Drömhjärta är ett alternativ :)

      Radera
  2. Jag läste ju dem ganska tätt inpå och då blev det så att historien och karaktärerna växte för mig och jag stornjöt av att läsa den :) Men jag tyckte också slutet var något märkligt, får se vad nästa del bjuder på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig det, jag kände ju att jag nästan blev irriterad över att jag inte kom ihåg så det borde ju ha blivit mycket bättre om jag hade gjort det. Tredje delen ska jag läsa under året i alla fall.

      Radera