tisdag 28 februari 2017

Veckoutmaning: Min litterära favoritmiljö

Veckans utmaning på Kulturkollo: Mörkt och kargt.

Berätta om vilka slags miljöer du dras till, och tipsa om böcker eller filmer som utspelas där.

Men... detta är orimligt!

Jag älskar mörkt och kargt och skulle nog kunna skriva tips hela dagen, men det orkar ju ingen läsa. Så, hur begränsar jag mig?

Den första som dyker upp i huvudet är i alla fall Peter May. Jag är inte ett fan av detaljerade miljöbeskrivningar. Har jag alltid trott. Sedan kom Peter May. Jag vet inte hur han gör, men jag blir trollbunden. Hans Isle of Lewis-trilogi är riktigt bra, men om du inte vill läsa en hel serie så prova hans fristående Entry Island. Den utspelar sig både på Yttre Hebriderna och en ödslig ö utanför Kanadas östkust. Magnifik.

Och så har vi ju Ann Cleeves böcker som utspelar sig på Shetlandsöarna. Det skulle bara bli en tetralogi, men tack och lov ändrade hon sig och nu finns det i alla fall sju böcker och ett par noveller.

Island är ju också mörkt, kallt och ödsligt. Där utspelar sig Arnaldur Indriðasons deckarserie, som nu finns i... väldigt många delar. Det är lite oklart hur många, faktiskt. Det blir gärna så där när förlagen inte översätter i ordning och författaren plötsligt bestämmer sig för att hoppa tillbaka i tiden. Det finns åtminstone minst ett dussin böcker. Arnaldur är en ordkonstnär som verkligen inte använder för många och onödiga ord. Hans böcker är tunna, den längsta är lite drygt 300 sidor.

Sharon Bolton har skrivit en bok, Små svarta lögner, som utspelar sig på Falklandsöarna och som verkar vara precis en sådan där miljö som jag dras till. Personligen tycker jag att det är hennes bästa.

Rymden har ju också alltid fascinerat mig också så jag måste ju ta med något därifrån.

Om inte Mars är mörk och karg så vet inte jag. Andy Weirs Ensam på Mars är en helt fantastisk bok. Och film.

19 kommentarer:

  1. mörkt, kargt och kallt blev det i mina miljöer också. ska genast reservera Bolton på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju löjligt förtjust i mörkt, kargt och ödsligt även i verkligheten :)

      Radera
  2. Peter May måste jag fortsätta läsa.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om allt utom rymden. Finns det något tråkigare än böcker som utspelar sig i rymden så säg. Mörkt och kallt och ensamt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rymden är ju fantastisk. Av just de skälen du nämner :)

      Radera
  4. Håller med om att Ensam på Mars är en riktigt bra bok. Trots den vedervärdiga miljön.

    SvaraRadera
  5. Om du vill ha något som är kargt - får det vara både mentalt och geografiskt kargt? Paul Austers In the Country of Last Things om ett samhälle som har kollapsat och där den sista energitillgången att värma sig med är bibliotekens böcker. En fruktansvärt karg och mörk skildring som väl måste tillfredsställa även dig. Vedervärdigt och bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paul Auster och jag är kanske inte kompatibla, har bara läst hans Osynlig och den gillade jag inte alls, men jag har tänkt att han ska få en chans till.

      Radera
    2. Det är nog bäst du väljer själv och inte lyssnar för mycket på mig. Men berätta gärna hur nästa möte med Auster avlöper.
      Ellington

      Radera
    3. Det kan nog dröja något år, men då kan jag lova att det kommer en åsikt :)

      Radera
  6. Ah, många av mina favoriter med där. Har dessvärre inte läst något av Ann Cleves än, men sett hennes TV-deckare. Rymden tilltalar mig doch inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började titta på TV-serien som bygger på Cleeves böcker, men jag blev så förvirrad av allt som inte stämde att jag knappt klarade av det. När det sedan visade sig att ett av de tidigare avsnitten byggde på femte boken, som jag inte läst, så slutade jag. Men alla avsnitten finns inspelade :)

      Radera
  7. Älskar deckare och skräck som utspelas i karga miljöer. Cleeves är en favorit, men framför allt gillar jag böckerna om Vera Stanhope.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte läst någon om Vera, märkligt nog. Såg första avsnittet av TV-serien och gillade den inte alls, tyvärr har det gjort att jag tappat sugen att läsa om henne också.

      Radera
  8. Peter May och Ann Cleeves hade jag också i o m att de miljöerna passar perfekt för mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något som lockar med de landskapen :)

      Radera