tisdag 14 februari 2017

Veckoutmaning: Kärlek och hatkärlek

Veckans utmaning på Kulturkollo: Kärlek och hatkärlek.

Vilken är din bästa kärleksskildring och vilken karaktär (från bok/tv/film) älskar du allra mest att hata?

Alltså det här med romantik och kärlek... Jag är inte alls rätt person att svara på det här, egentligen, men jag gör ett litet försök.

Min allra bästa kärleksskildring har jag ingen som helst aning om vad det kan vara. Den som poppar upp först, eftersom jag läste den senast, är Entry Island av Peter May. Den boken fick mig att misstänka att det någonstans långt inne i mig bor en romantiker. Trots allt. Jag vill inte berätta mer för det kan ju spoila för eventuella läsare (jag har svårt att tro det för det var väldigt uppenbart, men ändå) men det handlar om ödet och kärlek som övervinner allt.

Jag kan också tänka mig P.S. I love u av Cecelia Ahern och Är det någon där? av Marian Keyes. Nu när jag ser dessa tre ihop så inser jag ju att de alla har något gemensamt. Nåja, den sortens kärleksskildring kanske funkar för mig då :)

En karaktär jag älskar att hata är faktiskt ännu svårare, speciellt som ordet hata har en väldigt stark betydelse för mig. Det är inget jag brukar gå runt och göra. En som ligger ganska nära är Johan Falk (eller så är det filmerna rent generellt). Jag skäms lite varje gång han säger eller gör något, men jag har sett varenda film och faktum är att jag äger dem alla 20...

En annan liten kul karaktär är Ove (spelad av Henrik Dorsin) i Solsidan. Han (och hans fru) är så helt osannolikt pinsamma och hemska, men jag bara älskar att titta på dem.

Jag gissar att jag kommer att komma på fler, om inte annat när jag kollar vilka andra tar upp.

10 kommentarer:

  1. Åh, Ove och hans fru var bra val. De är ju så vedervärdiga, men man bara måste följa dem. Givetvis med skämskudde framför ansiktet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är med skräckblandad förtjusning som jag ser dem dyka upp på TV:n :)

      Radera
  2. Ja hu ja, Ove och hans fru är hemska! När det gäller kärleken så har jag inte läst någon av böckerna du tipsar om, så tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har lyckats bra med de två, riktigt läskiga karaktärer men man kan inte sluta titta på dem :)

      Radera
  3. Ove, ja, han är ju så hemsk. och tänk att han lyckats skaffa sig en lika hemsk fru!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog ingen annan som stod ut med honom. Eller henne :)

      Radera
  4. Javisst är det ett väldigt starkt ord men jag tycker du gav ett bra förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte använda "hata" alls egentligen, det är inget jag sysslar med och jag tror inte jag hatar någon alls i hela världen. Men det finns ju några jag ogillar :)

      Radera
  5. Johan Falk. Det är hatkärlek det. Jag har också sett alla filmerna men kan bli så trött samtidigt. Ove, vad kan man säga? Tack för att jag inte bor granne med honom ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Johan Falk är nog min riktiga hatkärlek, jag kan bara inte låta bli att se filmerna :)

      Ove är... speciell. Det var någon som sa en gång att om man inte känner någon Ove så är man Ove :)

      Radera