tisdag 7 februari 2017

Veckans utmaning: Arbete, liv, arbetsliv

Veckans utmaning på Kulturkollo: Arbete, liv, arbetsliv.

Tipsa oss om en bok, en pjäs, en dikt, en novell, en opera, en film, ett TV-program eller en låt som ni kommer att tänka på när ni hör ordet arbetsliv.

Det som dök upp i huvudet allra först var God jul av Jonas Karlsson, en bok om hur galet allt kan bli, trots goda intentioner, bara för att man är dålig på att kommunicera och människors förmåga att tolka allt negativt. Jag kände igen väldigt mycket när jag läste den.

Möjligtvis skulle också filmen Horrible bosses kunna passa in här, även om jag aldrig haft en riktigt så dålig chef.

12 kommentarer:

  1. God jul är verkligen bra. Den passar bra in på ordet arbetsliv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om den är lite tillskruvad så är det nog så det fungerar på många platser.

      Radera
  2. Jonas Karlsson kan det där med att skildra arbetsplatser, man liksom skruvar på sig så påpricken är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kände igen varenda karaktär, det var lite läskigt.

      Radera
  3. Alltså jag har haft värre chefer än de i Horrible bosses. Det är svårt att tro men så är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jösses, jag som tyckte att jag haft dåliga chefer.

      Radera
  4. Svar
    1. Det blev många skratt, eller kanske mer skrattblandad gråt :)

      Radera
  5. God jul var ju en mycket träffsäker bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det är Jonas Karlssons signum :)

      Radera
  6. Jag har vare sig läst God Jul eller sett Horrible bosses. Boken skulle kanske vara något som passar sambon som gillar Jonas Karlsson. I alla fall gillar han honom som skådespelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också väldigt glad i Jonas Karlsson som skådespelare och han är minst lika bra som författare :)

      Radera