måndag 13 februari 2017

TV-serie: Outcast - Säsong 1

Titel: Outcast
Originaltitel: Outcast
Genre: Skräck
Skapad av: Robert Kirkman
Skådespelare: Patrick Fugit, Philip Glenister, Wrenn Schmidt, Brent Spiner, Reg E. Cathey
Premiär: 2016-06-03
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på TiVo januari-februari 2017






Handling
Vi får följa Kyle Barnes, en ung man som plågats av demoner hela sitt liv. Med hjälp av Pastor Anderson inleder Kyle en resa för att vidhålla det normala liv han aldrig haft, men det Kyle upptäcker under resans gång kan ändra hans öde - och resten av världen, för evigt.

Min kommentar
Någon gång förra året så stod det i någon tidning (tror jag) om TV-serier man inte fick missa. Den här var en av dem och när jag såg att den skulle börja visas på TV så satte jag igång en serieinspelning. Den borde ju passa mig perfekt.

Nu i efterhand har jag förstått att den bygger på en grafisk serie av Robert Kirkman och Paul Azaceta, något som jag helt hade missat. Jag läser ju inte serier. Detta är i alla fall inte riktigt den vanliga "besatt av djävulen"-historien, jag har i åtminstone inte sett något liknande. Det är både bra och... tja, mindre bra. Lite av det som förmodligen ingick i den grafiska serien blir inte lika bra på film, som till exempel "äta energi"-grejen och när "demonen" lämnar en person. Det blir lite för töntigt för mig.

Det är kanske inte på sin plats att tala om trovärdighetsproblem i en serie som handlar om exorcism och demoner, men jag gör det ändå. Prästen är nämligen något av det minst prästlika jag någonsin har sett. Jag bryr mig inte om att han röker, dricker eller spelar poker, men att han har ett språk som mer påminner om en hamnsjåare direktimporterad från Göteborgs hamn får mig att bli skeptisk. Dessutom beter han sig väldigt underligt, nästan som att det är han som är besatt. Han verkar vara av den uppfattningen att ändamålet helgar medlen. Alltid.

Skådespelarna är väldigt, väldigt bra överlag. De får mig att känna massor av saker, som ilska, frustration, äckel. Jag är nog speciellt imponerad över Wrenn Schmidt, som spelar Kyles syster, hon är helt fenomenal. Speciellt i sista avsnittet.

Jag får inte riktigt ihop allt och en del val som karaktärerna gör känns lite underliga, men för det mesta är det faktiskt bra. Det som egentligen är bäst är att jag aldrig blir säker på vilken sida som egentligen är ond. Det gillar jag.

Eftersom det verkar bli fler säsonger, som jag givetvis vill se, så kommer här den sedvanliga avslutningsspoilern: [spoiler]Prästen eldar upp huset där Sidney hållit till, men det är Aaron (prästens flickväns son) som blir innebränd(?). Kyle flyr från byn med sin dotter (som också kan driva ut demoner). Han stannar till vid en bensinmack för att tanka och handla lite att äta. Plötsligt blir de omringade av dussintalet människor, som tittar underligt på dem.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 3,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 7,6 i genomsnitt (beräknat på 12 275 betyg).
Jag ger säsongen 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar