måndag 20 februari 2017

TV-serie. Game of thrones - Säsong 6

Titel: Game of thrones
Originaltitel: Game of thrones
Genre: Fantasy
Skapad av: David Benioff, D.B. Weiss, George R.R. Martin (böcker)
Skådespelare: Peter Dinklage, Lena Headey, Sophie Turner, Kit Harrington, Maisie Williams
Premiär: 2016-04-24
Produktionsland: USA | UK
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på DVD januari-februari 2017





Handling
Handlingen sätter igång direkt i Westeros, där vi lämnade våra fåfänga hjältar, med en döende Jon Snow i den kalla snön i Castle Black. I Kings Landing försöker Cersei bygga upp sin maktposition igen efter sin förödmjukande Walk of Shame, medan Daenerys är tillfångatagen av före detta "familjemedlemmar" och går en osäker framtid till mötes. De yngsta i Stark-klanen verkar vara tillbaka på spelplanen, med Sansa på flykt, Aryas exil i Braavos och till och med Bran Stark är tillbaka, med god hjälp av The Tree-eyed Raven. Vildmannen Tormund Giantsbane, har efter Jon Snows inbjudan fått en framträdande roll för Westeros framtid. Och under Daenerys ofrivilliga frånvaro från Meereen gör Tyrion Lannister sitt bästa för att handskas med den komplexa tillvaron med uppror och annalkande fiender.

Min kommentar
Det är ju helt hopplöst att försöka sammanfatta en säsong av Game of thrones, det är alldeles för mycket intriger, konspirationer och saker som händer i det dolda. Jag gör ändå ett försök, men läs för all del inte vidare om du inte har sett den och planerar att göra det. Härmed varnas för spoilers.

Jag har ju ett litet problem med att komma ihåg saker och personer mellan säsongerna och trots min egen anteckning om slutet av femte säsongen och andras sammanfattningar så är det många jag inte alls minns. Förmodligen var de med i någon av de första säsongerna och då är det kört för min del. Vad jag kom ihåg, alldeles av mig själv faktiskt, var att Jon Snow dog i sista avsnittet i förra säsongen. Men nej, det gjorde han inte alls. Eller jo, men han väcktes från de döda igen, av ingen mindre än The Red Woman, Melisandre. Tack och lov, säger jag. Nu får det räcka med dödande av syskonen Stark.

Hela den här biten med "pojken-i-trädet" blir bara löjlig. Visst den förklarar en hel del, men just grejen går nog över min fantasy-/trovärdighetsgräns. Tråden med Sparven (kunde de verkligen inte hitta på något annat namn) blir jag bara trött på och Aryas avstickare till Bravoos förstår jag inte alls.

Till min stora glädje så blir vi äntligen av med äcklet Ramsay Bolton, men jag tycker att han hade förtjänat en betydligt mer plågsam död. Sansa börjar äntligen ta sig ur offer-rollen och tar tag i saker och ting. Hon och Jon befinner sig för övrigt äntligen på samma ställe nu. Brienne är det alldeles för lite om och jag tror inte man fick veta mer om henne efter hon var i Riverrun för att leverera Sansas brev om hjälp till armén. Sam och Gilly kommer till Sams föräldrahem, men kastas mer eller mindre ut när hans far upptäcker att Gilly är en vildling.

Daenerys har väldiga problem i Meereen, men så klart löser det sig med hjälp av drakarna. Theon och Yara flyr från Järnöarna och kommer med mängder av skepp till Meereen, efter att de har blivit utkonkurrerade av sin plötsligt uppdykande farbror Euron, som lägger beslag på kronan.

De första åtta avsnitten tyckte jag faktiskt var ungefär lika tråkiga som femte säsongen. Det mesta dras ut i all oändlighet och det händer inte mycket i förhållande till tiden man lägger på att titta. Jag var beredd att sätta en trea, men de två sista, extra långa, avsnitten blev jag nästan andlös av. Herregud så bra de var!

Man får många svar, men minst lika många nya frågor blir det. Jag ser verkligen fram emot sjunde säsongen nu och detta är vad jag behöver komma ihåg till dess: [spoiler]Daenerys gör gemensam sak med Theon och Yara och de avseglar mot Westeros. Tyrion är givetvis med också. Arya lämnar (äntligen) de där utan namn och dödar Walder Frey, som mördat flera i hennes familj. Cersei spränger hela sparvtemplet, inklusive drottning Margaery. När Tommen får veta det kliver han helt enkelt ut genom ett fönster. Eftersom Cerseis alla barn nu är döda så blir hon drottning. Jaime, som har varit och tagit tillbaka Riverrun, återvänder till ett King's Landing med en stor, rykande ruin i mitten, lagom för att se Cersei krönas till drottning. Sam, Gilly och lill-Sam kommer till Oldtown och citadellet. Efter viss tvekan släpps Sam in i biblioteket, men Gilly är kvinna och får inte komma in. Sansa och Jon återtar Winterfell och Jon blir utropad till kung av Norden. Man får veta (genom en av Brans vita-ögon-syn) att Jon Snow inte alls är son till Ned, utan Lyanne är hans mor. Vem som är hans far får man inte veta, bara att Robert skulle döda honom om han fick veta.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,3 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 9,5 i genomsnitt (beräknat på 1 114 190 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Älskar Game of Thrones, både böckerna och tv-serien. Har inte sett den här säsongen ännu, längtar efter att den ska sändas på SVT. Håller med om att berättandet är utdraget. Det gäller både böcker och tv-serie. Martin ska in så många människor och sidointriger och gudvetvad att berättelsen går vilse i sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte börjat läsa böckerna, än, tänkte jag skulle vänta tills alla har kommit :) För min del så tror jag att serien hade vunnit på att inte vara riktigt så omfångsrik :) Det har funnits en hel del sega avsnitt.

      Radera