måndag 6 februari 2017

TV-serie. Delhis vackraste händer

Titel: Delhis vackraste händer
Originaltitel: Delhis vackraste händer
Genre: Humor
Skapad av: Hannes Holm, Calle Marthin, Mikael Bergstrand (bok)
Skådespelare: Björn Kjellman, Natasha Jayetileke, Joy Sengupta, Suhasini Mulay, Sachin Parikh
Premiär: 2017-01-01
Produktionsland: Sverige
Antal avsnitt: 3
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på SVT januari 2017





Handling
Göran Borg, ett kontrollfreak, vars före detta fru har hittat en ny och rik man, hans barn vill inte umgås med honom och dessutom får han sparken, bestämmer sig för att hänga med sin lite underlige vän till Indien. Där råkar han ut för både det ena och det andra, bland annat förälskar han sig i en gift indisk kvinna.

Min kommentar
Boken Delhis vackraste händer är något av det roligaste jag läst. Jag tyckte så mycket om den att jag köpte på mig de två efterföljande delarna också (som jag inte har läst än). Därför var jag ju väldigt nyfiken på hur TV-serien skulle bli. Den hade i alla fall förutsättningar att bli mycket bra, med boken som bas och Björn Kjellman som Göran Borg.

Tyvärr så blev jag omåttligt besviken. Allt som var roligt i boken är puts väck, det är inte längre varmt och kärleksfullt utan mer som en vanlig betraktelse av en medelålders man och hans medelålderskris. Det gör ju att det mesta av humorn är borta, eftersom humor kräver värme. Tycker jag. Visst drar jag på munnen ibland, men det är snarare skratt åt än med. Yogis annorlunda liknelser och jämförelser har tagits bort och det tog visst också med sig kärleksförklaringen till Indien. Jag får känslan att de som skrivit manuset har varit rädda för att stöta sig med någon, vilket gör att det blir lite som mellanmjölk.

Björn Kjellman gör mig inte besviken i alla fall, han är lika bra som han brukar. Sambon blev imponerad över hans skånska, tills jag sa att jag tror att han är från Skåne från början. Och jo, det är han så kanske var det inte så väldigt svårt att få till dialekten (och lite av mentaliteten).

Jag vet inte om de andra böckerna också ska bli TV-serie och jag vet inte om jag vill se dem heller i så fall. Det här blev inte alls bra och det finns inget som talar för att resten blir bättre.

TV-serier.nu hade säsongen 3,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 6,8 i genomsnitt (beräknat på 101 betyg).
Jag ger säsongen 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien har inte släppts på DVD eller blu-ray.

6 kommentarer:

  1. Jag blev tyvärr också besviken på serien. Jag saknade en hel del av det som gjorde karaktärerna till det de var i boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väldigt mycket som inte fanns med. Jag har märkt att de som inte läst boken verkar gilla serien mer än vad vad vi andra gör.

      Radera
  2. Har tänkt läsa boken nu i februari, funderar på att se tv-serien sen också men har inte bestämt mig än :)

    SvaraRadera
  3. Tänkte skrive om boken innan jag skriver om serien ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nyfiken på vad du tyckte om både och :)

      Radera